Lyngby test-bankede Fremad Amager med 5-0

Lyngby leverede en offensiv magtdemonstration i første halvleg, og havde generelt fuldstændig styr på Fremad Amager i dagens træningskamp, som De Kongeblå vandt med hele 5-0. Alle scoringerne blev sat ind før pausen.

Efter en regnfuld første testsejr på 3-2 over Hvidovre var vejret i Lundtofte lidt mere venligt stemt til vinterens anden testkamp, der var mod Fremad Amager. Fremad Amager gav til opgøret uofficiel debut til deres nye cheftræner Carit Falch, der jo som bekendt har en fortid i netop Lyngby Boldklub. Men det blev ikke en dag til scrapbogen for Fremad Amager-lejren.

Lyngby startede opgøret med lyn og torden, og satte tidligt et hårdt pres mod gæsternes mål. Efter et par indledende tilnærmelser skulle De Kongeblå blot bruge en enkelt afslutning til at bringe sig foran. Lyngby vandt bolden centralt i banen, og så kunne Frederik Gytkjær sende den ud til Magnus Kaastrup – den offensive tekniker tog et par træk og forsøgte sig – men afslutningen blev blokeret. Bolden fandt dog Magnus Westergaard på kanten af feltet, hvilket Lyngbys nr. 22 kvitterede for ved at sparke bolden i kassen til 1-0.

Blot to minutter senere blev det 2-0, og denne gang var det et mønsteropspil af De Kongeblå i venstre side. Magnus Kaastrup og Brian Hamalainen viste glimrende indforstået spil, og så kunne Hamalainen sende Kaas til baglinjen i et overlap. Kaastrup sendte bolden ind foran mål, og midt mellem to Fremad Amager-forsvarer steg Frederik Gytkjær til vejrs og headede Lyngby på 2-0.

Og uret nåede ikke engang at runde et kvarter før der var scoret igen. Lyngby vandt et hjørnespark, som Fremad Amager slet ikke fik ekspederet væk. Nedfaldet havnede hos Zean Dalügge, der sparkede til den løse bold og sikkert passerede Jacob Pryts i Fremad-målet. 3-0 efter 15 minutters spil.

Lyngby slap herefter foden en smule fra gaspedalen, men det var uden at Fremad Amager reelt fik muligheden for at komme tilbage i opgøret. Et forkølet langskud fra Lucas Haren var gæsternes eneste forsøg – og det var et forsøg, der var tættere på at blive et problem for naboerne end et problem for Frederik Ibsen i Lyngby-målet.

I den anden ende fik Lyngby fortsat enkelte chancer. Magnus Kaastrup var særdeles aktiv, og forsøgte sig med en fin mulighed – og fem minutter før pausen fulgte offensivspilleren så op på sine to assist. Lyngby satte en fantastisk omstilling i gang nede omkring Mikkel Juhls område på Lyngbys banehalvdel. Her kombinerede Juhl og Sebastian Koch fremragende, og så kunne sidstnævnte bryde Fremad Amager-presset med et elegant chip ind til Frederik Gytkjær.

Gytkjær satte fart på og gav den videre til Kaastrup, der fik masser af tid og plads til at sætte kuglen ind i modsatte målhjørne. Fantastisk omstilling, 4-0 til Lyngby og nu lignede Fremad Amager et hold, der gerne ville til pause.

Men det ville Lyngby ikke, og blot to minutter efter Kaastrups scoring blev det så også 5-0. I en næsten tro kopi af 2-0-målet var det Brian Hamalainen og Magnus Kaastrup, der boltrede sig på venstre kant. Og så kunne Kaastrup slå et indlæg ind i panden på Zean Dalügge, der ved forreste stolpe pandede bolden ind. 5-0 ved pausen.

Clean sheet i bonus
Anden halvleg bød på masser af udskiftninger, og både pausesnakken og de mange nye kræfter hjalp faktisk gæsterne til en noget mere modstandsdygtig anden halvleg. Det var i hvert fald en noget mere bøvlet omgang i de sidste 45 minutter, men det var fortsat et Lyngby-hold, der trykkede på og var i total kontrol.

Efter 54 minutter fik Tochi Chukwuani halvlegens første store chance, da han i en Lyngby-omstilling kom alene i duel med gæsternes indskiftede målmand Oliver Funch. Tochi chippede, og fik da også passeret Funch – men afslutningen sneg sig forbi mål.

Også Adam Vendelbo gjorde sig til, og i en lignende omstilling kom også han alene med Funch. Vendelbo forsøgte at placere bolden, men Funch vandt duellen og reddede bolden til hjørne. Med et kvarter igen var det så Rezan Corlus tur, til at forsøge sig. Lyngbys nye nr. 10 tog chancen et par meter uden for feltet, men Corlus afslutning sneg sig forbi fjerneste stolpe.

Med ti minutter igen var det så sort uheld, der forhindrede Lyngby-mål nummer seks. De Kongeblå slog bolden ind på et hjørnespark, som Mathias Kristensen kom højest på i duel med Oliver Funch. MK fik dog rigtigt ram på bolden, der i stedet dumpede ned til Tobias Storm. Unge Storm afsluttede resolut, men måtte se en sikker scoring blive forhindret af en Fremad Amager-spiller på målstregen.

Kort efter fik Fremad Amager så sin første rigtige chance i opgøret. Et hjørnespark fra venstre side skabte kaos ved forreste stolpe, hvor bolden blev sendt mod mål, rettet af og ramte ydersiden af stolpen.

Rezan Corlu fik kampens sidste bemærkning med et par gode udfordringer og en god afslutning, som Oliver Funch måtte ud i fuld længde for at redde. Der blev ikke scoret i anden halvleg, men det ændrer ikke på billedet af en solid Lyngby-præstation og en fornem sejr på 5-0.

Lyngby Boldklub – Fremad Amager 5-0 (5-0)
1-0 Magnus Westergaard (8), 2-0 Frederik Gytkjær (10), 3-0 Zean Dalügge (15), 4-0 Magnus Kaastrup (40), 5-0 Zean Dalügge (42)

Advarsler:
Marcel Rømer, Lyngby Boldklub

Lyngbys hold i 1. halvleg:
1. Frederik Ibsen – 2. Mikkel Juhl, 23. Pascal Gregor, 29. Lucas Hey, 3. Brian Hamalainen – 12. Sebastian Koch, 22. Magnus Westergaard, 42. Tochi Chukwuani, 11. Magnus Kaastrup – 26. Frederik Gytkjær (c), 15. Zean Dalügge.

Lyngbys hold i 2. halvleg
16. Mads Kikkenborg – 24. Tobias Storm, 4. Baptiste Rolland, 29. Lucas Hey, 25. Gustav Mortensen – 27. Adam Vendelbo, 19. Sanders Ngabo, 42. Tochi Chukwuani (30. Marcel Rømer (’60)), 11. Magnus Kaastrup (10. Rezan Corlu (’60)) – 26. Frederik Gytkjær (9. Mathias Kristensen (’60)), 15. Zean Dalügge (32. Jeffrey Papa (’60))