Fremtiden som fuldtidsprofessionel er udskudt – lidt endnu

U19-profilerne Gustav Mortensen og Tobias Storm havde muligheden for at skrive under på fuldtidskontrakter i Lyngby Boldklub i sommer, men efter eget ønske har de valgt at færdiggøre gymnasiet først.

Gustav Mortensen og Tobias Storm står på spring fra akademiets ældste årgang til førsteholdet. Og som studenter fra gymnasiet næste sommer. Begge spillere er udtaget til U19-landsholdet, og i november rejser de mod varmere himmelstrøg, hvor to venskabskampe mod Tjekkiet venter. I klubhusets minimalistisk indrettede Schöne-lokale er de to talentfulde akademispillere sat i stævne for at svare på ét spørgsmål, for hvad ville man selv have gjort, hvis man var 18 år, var i gang med gymnasiet og blev tilbudt en fuldtidskontrakt af sin fodboldklub?

Uventet svar
Storm og Mortensen valgte, at de ville færdiggøre gymnasiet først – i stedet for at lave en fuldtidsprofessionel kontrakt med Lyngby Boldklub i sommer.

”Det var selvfølgelig et megasvært valg,” starter Mortensen, der fortsætter: ”Jeg havde en lang snak med mine forældre, og jeg fandt frem til, at det var den bedste løsning.”
Storm stemmer i: ”At takke ”nej” til noget, man har kæmpet for, siden man var lille, kræver en hel del.”

Fælles for de to spillere er, at de går i 3.g og vil færdiggøre gymnasiet, inden de kaster sig over fuldtidsfodbolden.

”Vi skal ikke gå den samme vej”
Spillernes beslutning valgte fodboldchef Nicas Kjeldsen at bakke op omkring. Derfor har begge spillere fået fuldtidskontrakter, når huen er kommet på hovedet til sommer.

“Det er et ønske, vi har bakket op om, og som står lidt i kontrast til den tendens, der ellers rykker i ungdomsfodbold herhjemme lige nu. Det kan være en stor styrke for dansk fodbold, at vi ikke altid skal have så travlt eller gå den samme vej alle sammen,” forklarer Kjeldsen, der understreger, at det giver Storm og Mortensen ro til at færdiggøre gymnasiet, når de ved, at fodbolddrømmen venter lige på den anden side. En ro, som også er nødvendig med en travl hverdag.

”Det er dejligt, at vi kan færdiggøre gymnasiet med ro i maven – som alle andre på vores alder. Det giver os noget at falde tilbage på, for man ved aldrig, hvad der kan ske i fodboldverdenen,” forklarer Storm.

En unik mulighed
Muligheden for udsættelsen af kontrakterne siger noget om mentaliteten i Lyngby, forklarer de to talenter. Mange taler om en bestemt Lyngby-ånd, hvilket det er et godt eksempel på, forklarer Mortensen:

”Jeg tror ikke, der er mange andre klubber, hvor det kan lade sig gøre. Så jeg er utrolig taknemmelig overfor TK (Thomas Kristensen, transitionstræner) og Nicas Kjeldsen (fodboldchef), som har arbejdet på, at denne løsning kunne lade sig gøre,” siger han med et smil. Mortensen og Storm har alligevel fået minutter for 3F Superliga-holdet i denne sæson, og selvfølgelig fylder det, at de snart kan udleve fodbolddrømmen for fuld hammer.

”Selvfølgelig glæder jeg mig til at blive færdig med gymnasiet, det tror jeg, alle i 3.g gør, måske glæder jeg mig lidt ekstra,” siger Storm med stort smil, inden Mortensen stemmer i:

”Det giver mig et perfekt springbræt til et liv som professionel fodboldspiller, hvor jeg ikke skal have dårlig samvittighed over at have gjort noget halvt færdigt. Jeg tror på, at det skærper mit fokus, når jeg starter op med førsteholdet til sommer,” siger Mortensen med et smil.

Storm har fået en fuldtidskontrakt til 2026, imens Mortensens aftale løber til 2025.