Barndommens drømme blev til virkelighed

Alfred Finnbogason kan se tilbage på en fodboldkarriere, som er svær for de fleste spillere i 3F Superligaen at konkurrere med, men han drømmer om mere.

Alfred Finnbogason kigger længselsfuldt ud mod resten af Lyngby-holdet, som løber rundt i efterårssolen. Genoptræningen fra hans brækkede kraveben er i fuld gang, og prognosen siger efter nytår. Heldigvis har Finnbogason mange gode minder at tage af, mens han venter på at betræde fodboldbanen igen. Heerenveen, Real Sociedad og FC Augsburg er nogle af klubberne, som han har repræsenteret igennem sin karriere. Størrelsen på klubberne taler for sig selv, men hvis man ser på hans statistikker, så bliver det kun vildere.

Tallenes tydelige sprog
53 mål for Heerenveen i 60 kampe og næsten et mål i hver tredje Bundesliga-kamp for FC Augsburg. Et af karrierens største højdepunkter er med det islandske landshold til VM i 2018, hvor han scorede Islands første VM-mål nogensinde, og det var ikke mod hvem som helst.

”Det er et helt specielt minde for mig. Når man drømmer om at blive fodboldspiller, så har man nogle visualiseringer i hovedet, inden man går i seng. At man kan få gjort dem til virkelighed og spille mod Argentina og Lionel Messi til et VM – og endda score,” siger Finnbogason, mens han næsten ryster på hovedet. Smilet på læberne afslører følelserne, som er forbundet med det minde.

“Den tid var som at være med i en film. Island blev kendt i hele verden for deres fodbold,” tilføjer Finnbogason.

Blandede sig med de største i verden
Hvis Finnbogason skal sætte ord på den mest succesfulde periode i sin karriere, så er der et par år, som helt naturligt står ud fra mængden. Tilbage i 2014 var hans navn at finde på en meget prominent liste, fordi han bankede kasser ind på samlebånd. Luis Suarez, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Diego Costa, Jonathan Soriano, Ciro Immobile og Alfred Finnbogason hed top-7 på listen, der var kapløbet om den gyldne støvle tilbage i 2014, som gives til Europas mest scorende spiller.

”Hvis man udelukkende ser på mål og assist, så var mine år i Heerenveen de mest succesfulde i min karriere,” forklarer Finnbogason. Han føler, at den hollandske klub åbnede Europa op for ham – som et springbræt til noget endnu større. Store skridt blev taget, som han ikke selv vil have al æren for.

”Jeg spillede 60 kampe på to år og havde rigtig mange dygtige medspillere og trænere. Når man spiller så mange kampe på et par år, så udvikler man sig bare helt vildt.”

”Selvfølgelig er der forskel på Bundesliga og Superliga”
De sidste syv sæsoner har Finnbogason tilbragt i Bundesligaen for FC Augsburg, hvor islændingens målnæse har været ivrigt scorende mod hold som Borussia Dortmund. Efter nogle kampe i Superligaen for de kongeblå i dette efterår, kan han også mærke forskel på ligaerne.

”Selvfølgelig er der forskel på Bundesligaen og Superligaen. Jeg ville lyve, hvis jeg sagde andet,” smiler Finnbogason. Kvaliteten er højere, men niveauet i Danmark er ret godt, forklarer islændingen, inden han fremhæver det aspekt, hvor forskellen er størst: ”Det må være i den fysiske del af spillet. Spillerne i Bundesligaen kan holde et højere tempo i længere tid af kampene. Udover det, så har alle holdene 2-3 spillere, som måske skiller sig mere ud og gør en kæmpe forskel.”

Noget af det, ligaerne har tilfælles, er deres stærke fankultur, forklarer Finnbogason. Der er selvsagt forskel på størrelsen af stadions og fangrupperinger, men det skal ikke tage noget fra stemningen i Superligaen. ”Jeg er positivt overrasket. Danmark har en virkelig stærk fankultur, og de stadions jeg har spillet på, kan noget forskelligt. Lyngby Stadion er lokal på en god måde og et stadion, hvor hele familien kan samles. Brøndby Stadion havde en meget intens atmosfære, og det gav os en masse energi.”

Var tæt på at nå topformen
Tilbage i Lyngby er træningen fortsat i gang med Finnbogason som den eneste tilskuer. Fra fortidens storslåede minder bevæger samtalen sig nu over til hans halve år hos i Lyngby Boldklub, hvor han kom til på transfervinduets sidste dag. Kampformen skulle pudses af efter en sommer, hvor han havde trænet med de kongeblå i nogle uger og ellers selvtrænet i hjemlandet. Det startede rigtig godt. Islændingen fik flere og flere minutter i benene, inden han blev en fast del af startopstillingen. På toppen lignende ham og Frederik Gytkjær en yderst stærk angrebsduo, som nok skulle få netmaskerne til at blafre. Desværre var uheldet ude, da Finnbogason brækkede kravebenet i kampen mod Viborg FF.

”Selvfølgelig var det helt vildt frustrerende, fordi jeg tog så store skridt. Jeg havde været fit hele sommeren, fik kampe for Lyngby og landsholdet. Jeg kom tæt på at nå min topform, det kunne jeg mærke kamp for kamp,” siger Finnbogason. Skaden var svær for Finnbogason at acceptere til at starte med, men alt den negative energi er væk nu. Fokus er kun på at komme stærkere tilbage efter nytår. ”Vi har en lang opstart, hvor vi har god tid til at arbejde med tingene og blive helt klar til foråret. Der er stadig masser af point at spille om – det må vi ikke glemme,” siger Finnbogason selvsikkert.

Vi har det godt i Danmark
Hverdagen i Lyngby er anderledes end på de store adresser ude i Europa, men det passer Finnbogason godt. For på det familiemæssige plan er alt, som det skal være.

”Min familie og jeg nyder at være flyttet til Danmark, og jeg nyder at spille fodbold i Lyngby. Når min familie har det godt og trives, betyder det, at jeg kan fokusere på fodbolden. Forhåbentlig kommer det mig til gode, når jeg er tilbage i januar,” afslutter en fokuseret Finnbogason, inden han hilser på holdkammeraterne, der er på vej i kælderen efter dagens træning.