Lauge Sandgrav forlænger og rykkes i A-truppen til sommer

Lyngby Boldklub har forlænget kontrakten med den 18-årige midtbanespiller Lauge Sandgrav, der til sommer bliver student og derefter rykkes op som fuldtidsspiller på førsteholdet.

Lauge Sandgrav har – udover to førsteholdsindhop for Lyngby – spillet 12 ungdomslandskampe for U16, U17, U18 og U19-landsholdet. Til sommer rykkes Lauge Sandgrav så op i førsteholdstruppen og starter et liv som fuldtidsprofessionel – på en kontrakt til sommeren 2026.

Den nye aftale glæder fodboldchef Nicas Kjeldsen:

”Lauge er en solstrålehistorie fra vores akademi, på den måden at han er den lokale knægt fra Virum, der har formået at balancere livet som gymnasieelev med kravene til talenterne på vores akademi. Han kom hertil som U12-spiller fra Virum-Sorgenfri, og i dag er han anfører på U19-holdet, en profil i ligaen og en spiller, som vi forventer os rigtig meget af”

”Både på og uden for banen er han meget afklaret og han ved, hvilke krav vi stiller til ham – og hvilke han stiller til sig selv. Han er målrettet og ambitiøs på egne og holdets vegne, og har udviklet sig meget. Han kan både lave de afgørende mål og arbejde hårdt når det kræves, og vi tror på at han er klar til at tage skridtet ind på førsteholdet” fortæller Nicas Kjeldsen.

Lyngbys fodboldchef fremhæver desuden det faktum, at Lauge Sandgrav får mulighed for at færdiggøre sin gymnasietid inden livet som professionel fodboldspiller for alvor kickstartes. Det er et område, som er blevet vigtigere og vigtigere for Lyngby Boldklub de senere år – i stærk kontrast til tendensen i fodboldverdenen:

”Han er jo endnu et bevis på, at der er forskellige veje til målet. Vi har i fællesskab prioriteret, at han har kunnet gøre sin gymnasietid på Virum Gymnasium færdig, trods stort pres fra mange sider. Skolen har været højt prioriteret, og Lauge har generelt prioriteret at have en god hverdag med balance i både skole og fodbold. Det er vigtig læring, at man godt kan begge dele – og han er et forbillede i forhold til, at hos os i Lyngby, der kan man godt blive både student og en dygtig fodboldspiller på samme tid” fortæller Nicas Kjeldsen.

Lauge Sandgrav bliver i øvrigt den tredje U19-spiller, der til sommer rykker op i førsteholdstruppen. Tidligere har også backen Gustav Mortensen og midtbanespilleren Tobias Storm skrevet under på fuldtidsaftaler fra sommer. Også de to spillere gør gymnasiet færdig inden de starter op med førsteholdet.

I 2020 blev Lauge Sandgrav med 16 år og 3 måneder den yngste debutant i Lyngby Boldklubs historie, da han blev skiftet ind i en pokalkamp mod SønderjyskE. Han har i denne sæson taget endnu et skridt og blevet en markant profil i U19-ligaen, som han altså fra sommer forlader for at tiltræde på sin første fuldtidskontrakt – en aftale, der løber frem til 30. juni 2026.