Akademiet nåede mange milepæle i 2022

Pølser og talentudvikling er nok det, som Lyngby Boldklub objektivt set er mest kendte for i det danske fodboldlandskab. Men hvor en perfekt stadionpølse tager omkring 8-9 minutter at tilberede, så kræver det noget mere tid og arbejde med de unge talenter. Vejen til førsteholdet er dog ikke så lang som i andre klubber, og 2022 blev endnu et år, hvor Lyngby Boldklubs akademi markerede sig – både med spillersalg, spilletid og strategi.

Fodboldchef Nicas Kjeldsen er godt tilfreds med udviklingen i 2022, og tror også på en lys fremtid. Blandt højdepunkterne springer flere ting ind, blandt andet at akademiet i maj måned fik tildelt fire stjerner af DBU for talentarbejdet:

”De fire stjerner var selvfølgelig et højdepunkt for os alle sammen. Det var kulminationen på flere års arbejde på mange fronter, og en anerkendelse af alt det vi går og gør i dagligdagen” fortæller Nicas Kjeldsen, der dog også har andre højdepunkter:

”Hvis vi skal kigge individuelt på spillere, så har vi solgt en akademispiller til Dortmund, fået Lucas Hey ind på A-holdet, og vi får Tobias Storm og Gustav Mortensen op på A-holdet til sommer, når de har færdiggjort gymnasiet. Vi er on track på vores KPIer, og har på førsteholdet givet det højeste antal spilleminutter til akademispillere under 21 år i fire sæsoner”

”Jeg synes også det er værd at nævne, at vi har mange spillere på eller omkring ungdomslandsholdene – både de danske og udenlandske. Senest har vi haft en seks spillere med omkring U19 og U20-landsholdene, men også i de yngre årgange er der eksempler. Det er, ligesom stjernesystemet, en ekstern blåstempling af vores arbejde med at udvikle talenter til dansk og internationalt niveau” fortæller Nicas Kjeldsen.

Stor konkurrence og kamp om faciliteterne
Selvom det altså fortsat går i den rigtige retning for akademiet i Lyngby Boldklub, så er der fortsat masser af arbejde forude. De Kongeblå kommer også fremover til at have fuld fokus på talenterne – om end det sker i et stærkt konkurrencemiljø med mange andre og større klubber.

Nicas Kjeldsen erkender da også, at konkurrencen på talentområdet fylder noget – men køber ikke præmissen om, at det betyder alt:

”Jo, der er stor konkurrence, men vi har egentlig mest fokus på os selv. Der kæmper vi primært med utilstrækkelige faciliteter. I øvrigt side om side med moderklubben og mange af de andre fodboldklubber i området, der lider ligesom os, når banetiderne er uhensigtsmæssige eller banerne for dårlige til at træne på.”

”Løsningen for os er jo ikke lige rundt om hjørnet, men med et nyt stadion i horisonten, så håber vi jo alle at det kan være en varig løsning. Vi løser det så godt vi kan i hverdagen, og stor ros til trænerne på akademiet for at få tingene til at fungere. Jeg synes også vi gang på gang har vist, at vores manglende faciliteter ikke entydigt er afgørende for, hvor mange talenter vi kan få igennem” fortæller Nicas Kjeldsen, og nævner klubbens fokus og strategi samt stærke trænerfaglighed, som to faktorer, der har større betydning:

”Vi har de sidste to år haft fokus på vores trænermiljø, og det har givet positivt udslag. Vi har mange dygtige trænere, der har været her gennem længere tid, og kontinuiteten giver ro for både spillerne og klubben. For os handler det om at fortsætte det gode arbejde, der gøres i hele klubben. Der bliver lagt en stor indsats for talenterne, også i moderklubben, og det kan vi godt mærke på akademiet. Der er et par rigtigt gode årgange på vej”

”Derudover er vi i gang med at skærpe vores strategi yderligere, så vi står endnu skarpere til fremtiden. Der er stadig tiltag vi kan gøre, som gør klubben stærkere” fortæller Nicas Kjeldsen.

Akademiet starter – ligesom førsteholdet – op i de første dage efter nytår.