Lyngby blev dukket af AGF i sidste sekund

Sted: Lyngby Stadion, 5.779 tilskuere

Lyngby Boldklub – AGF 0-1
93′, Patrick Mortensen, 0-1

Startopstilling: Mads Kikkenborg – Kasper Jørgensen, Lucas Hey, Timo Leschert, Adam Sørensen – Marcel Rømer, Casper “Dani” Winther, Tochi Chukwuani – Magnus Kaastrup, Frederik Gytkjær, Rezan Corlu

Lyngby Stadion præsterede en fabelagtig kulisse til årets sidste hjemmekamp, hvor både de kongeblå og de hvide udebanefans var mødt op i topform.

Solen skinnede som på en forårsdag, selvom kalenderen næsten siger november, hvilket jo både er skønt og skræmmende på samme tid.

Et hurtigt skud fra hoften lignede tilskuerfremmeødet en sæsonrekord – hvis man ser bort fra kampen mod FCK, som var helt ude af kategori.

Fire i bagkæden

I startopstillingen var Freyr og co. gået tilbage til fire i bagerste kæde, hvilket sendte Marcel Rømer frem på midtbanen igen ved siden af Tochi Chukwuani og Casper “Dani” Winther.

Opgørets indledning bød på mest boldbesiddelse til det rødklædte udehold. Vores første forsøg stod Magnus Kaastrup for efter 11 minutter, men det var nogle meter fra at blive farligt.

AGF bed også fra sig. Et indlæg til bagerste stang sendte en AGF-spiller helt fri foran mål. Heldigvis ramte han bolden forkert og sendte skuddet forbi mål.

Kampen var ellers en lige affære, og udeholdets defensiv skabte problemer for vores offensiv. Der skulle et mønsterangreb til for at åbne det op. Her var Frederik Gytkjær tæt på både og starte og slutte det, men han kom et sekund for sent til indlægget fra Adam Sørensen.

Op mod halvlegen kom AGF tættere og tættere på og holdt os i lidt af et jerngreb. Kun en fremragende redning fra Mads Kikkenborg, som næsten pillede spindelvæv ned fra trekanten sørgede for, at det stod 0-0 til pausen.

Underholdning og tempo fra start efter pausen

Tempoet blev skruet op fra første fløjt efter pausen. Kasper Jørgensen blev blokeret tæt under mål efter et fint indlæg. I den modsatte ende blev gæsterne farlige på en omstilling.

Patrick Mortensen steg til vejrs tæt under mål, men igen hev Mads Kikkenborg en fantastisk redning op af hatten.

Spillet bølgede frem og tilbage i takt til lydkulissen, som var helt fantastisk denne eftermiddag. Vi kom i en tre mod to situation på en omstilling, da Magnus Kaastrup drev bolden frem og fandt Rezan Corlu. Den formstærke midtbanespiller afsluttede lige på Jesper Hansen, der fik blokeret skuddet.

Efter en times spil var Frederik Gytkjær løbet for batteri og blev taget ud til fordel for Mathias Kristensen, mens Sævar Magnùsson erstattede Tochi Chukwuani.

Vi blev reddet af VAR

Efter 70 minutter fik vi ikke afværget et hjørnespark. Yann Bisseck kom højest helt under kassen og headede bolden det sidste stykke over stregen. Det lignede en føring til udeholdet, som jublede helt vildt med de mange medrejsende tilskuere.

Men heldigvis er der jo VAR. Det er en sætning, vi ikke har sagt mange gange i denne sæson. Dommeren blev kaldt til skærmen og målet annulleret for hånd på bolden – endelig gik det vores vej!

Et jubelbrød som havde vi scoret lød over Lyngby Stadion og gav drengene fornyet energi. Kort efter blev Magnus Kaastrup næsten spillet fri efter en fejl i AGF-forsvaret. Han kom ned i fart og hans forsøg blev tæt under mål.

Ngabo dansede AGF ud af banen

Med ti minutter igen kom Sanders Ngabo ind, og han stod hurtigt for en af kampens højdepunkter. Den unge midtbanespiller dansede forbi fem AGF’ere i et absurdt løb fra midten af banen, inden han kom fri til skud.

Forsøget blev blokeret af en flyvende forsvarsspiller og røg ud til Mathias Kristensen, som også fik sit skud blokeret. Hvis Ngabo hade scoret på den, så havde det været årets mål – uden tvivl.

Den koldeste, iskolde dukkert i sidste sekund

Det lugtede af et clean sheet, men sådan skulle det ikke gå. Efter 93 minutter fik AGF en omstilling over venstresiden, og tæt under mål blev bolden prikket det sidste stykke over stregen til 0-1 af Patrick Mortensen.

Det var næsten ikke til at fatte, og siger alt om vores held i denne sæson. Dermed tabte vi sæsonens sidste hjemmekamp, og efter måden det skete på, så er det svært at finde den rigtige grimasse.

Indskiftet: Mathias Kristensen ind for Frederik Gytkjær og Sævar Magnùsson ind for Tochi Chukwuani (60), Sanders Ngabo ind for Magnus Kaastrup (80)