Mortensen venter med fuldtidskontrakten: “Vil færdiggøre skolen først”

U19-talenterne Gustav Mortensen og Tobias Storm er i gang med deres sidste år af gymnasiet. Begge spillere har lige forlænget deres kontrakter og bliver fuldtidsprofessionelle til næste sommer. Den mulighed havde de faktisk allerede nu, men gymnasiet skal gøres færdigt først, hvilket fodboldchef, Nicas Kjeldsen, havde stor respekt for, forklarer Mortensen.

Det er ikke mange drenge, som ville takke “nej” til deres første fuldtidskontrakt for at gå i skole. Men U19-drengene Gustav Mortensen og Tobias Storm har begge udskudt deres professionelle fodboldkarriere med et år – for at gøre skolen færdig først.

“Det er vigtigt at have noget andet ved siden af fodbolden, synes jeg. Samtidig med, at gymnasiet også er noget, jeg har kæmpet hårdt for og gerne vil gøre færdigt”, forklarer Gustav Mortensen.

“Jeg havde jo muligheden for at gå fuldtid med fodbolden nu, og det er jo klart, at det er en drengedrøm at få den mulighed. Men jeg var to år inde i gymnasiet og ville ikke give afkald på det – hellere afslutte tingene ordentligt for at åbne et nyt kapitel.”

“Det fantastiske ved Lyngby er jo så, at jeg får lov at starte på en fuldtidskontrakt næste år i stedet. Nicas havde stor forståelse overfor det, og jeg tror ikke, det var sket i andre klubber. Der tror jeg bare, at man måtte droppe ud af skolen. Og min historie er jo ikke eneste eksempel på det. Tobias Storm har taget samme valg”.

Første modul, træning og tilbage på skolebænken

Mortensens hverdag består af et fastlagt skema for at få plads til både fodbold og skole. Et skema, som kræver både dedikation og ærgerrighed.

“Det er selvfølgelig lidt hårdt. Der er noget fravær fra skolen, og for tiden træner jeg med førsteholdet 2-3 gange om ugen. Så jeg kan nå til første modul, hvorefter jeg går glip af andet og tredje, inden jeg kan nå tilbage til fjerde. Eftermiddagen står så på lektier, så det er et stramt program,” smiler den unge back, som også har en skræddersyet ordning i sin klasse.

“Jeg har en tutorordning i min klasse, hvor en af mine klassekammerater tager noter for mig og underviser mig en gang om torsdagen. Det er også en stor hjælp”, forklarer venstrebacken.

Trods en travl hverdag med nok at se til, så er det besværet værd i sidste ende for Mortensen.

“Det er utroligt lærerigt at træne med førsteholdet. De har taget sig rigtig godt af mig. Jeg lærer så meget – særligt af Adam Sørensen – som jo spiller samme position. Vi har begge hurtigheden til fælles, men han er også virkelig dygtig i indlægsspillet, hvor jeg gerne vil forbedre mig.”

“Og så bliver der jo bare tacklet igennem og gået til den til hver eneste træning. Så jeg står godt rustet, når min hverdag kun drejer sig om fodbold fra næste sommer af, og det glæder jeg mig selvfølgelig helt vildt til,” slutter Mortensen.