Lyngby går i kamp for Danmarks veteraner

I et tæt samarbejde med DIF Soldaterprojekt i Danmarks Idrætsforbund arrangerer Lyngby Boldklub hyldestkamp for danske krigsveteraner. Det sker når, Veteran Match 2022 afvikles over hele landet i september måned. I Lyngby har vi dedikeret hjemmekampen mod OB d. 18/9 til Danmarks veteraner.

Med afsæt i Flagdagen d. 5. september går toppen af dansk fodbold, ishockey og håndbold sammen om at styrke indsatsen for Danmarks veteraner.

Det sker, når Veteran Match afvikles over hele landet for at hylde, anerkende og hjælpe de mennesker, der har betalt en ultimativ pris for at kæmpe for Danmark i verdens brændpunkter.

Vi er i Lyngby Boldklub med i initiativet og dedikerer hjemmekampen mod OB d. 18/9 til Danmarks veteraner. En del af de danske veteraner er vendt hjem fra hårde missioner i krigszoner med ar på krop og sjæl, og de fortjener anerkendelse for deres indsats. Det markerer vi med flag, hyldest, specialdesignede spillertrøjer og en række yderligere synlige tiltag på stadion efter inspiration fra Remembrance Day i Premier League.

Til kampen mod OB hylder Lyngby Boldklub veteranerne med en trompetist fra Tambourkorpset, som spiller ”Danmarks Sidste Honnør”, inden kampen bliver fløjtet op.

I forbindelse med hyldestkampen vil der desuden blive rejst penge fra salg af pins, ligesom spillertrøjer senere vil blive bortauktioneret, og overskuddet går direkte til foreningsaktiviteter under Danmarks Idrætsforbunds Soldaterprojekt, der arbejder for idrætstilbud til skadede veteraner ude i foreningslivet.

”Anerkendelsen af Danmarks veteraner er en helt afgørende del af vores Veteran Match-koncept. Veteranerne har kæmpet for vores land i verdens brændpunkter, og desværre vender en del af dem hjem til en svær hverdag med ar på krop og sjæl. De fortjener støtte og anerkendelse, og her har professionelle sportsklubber noget helt særligt at byde ind med. I DIF er vi taknemmelige for, at så mange klubber i år er med til at hylde veteranerne. Det bliver stort og rørende at opleve,” siger Frans Hammer, næstformand i DIF og medlem af styregruppen bag Veteran Match.

Er du veteran og interesseret i at være en del af Veteran Match 2022, kan du tilmelde dig arrangement i Lyngby via link på Veteran Match-hjemmesiden.

For generel info om Veteran Match 2022: Projektleder i DIF Soldaterprojekt, Katrine Marslew Fritzen, kfr@dif.dk, 61261482