“Dani” før FCK-braget: Drengedrøm at spille for et fyldt Lyngby Stadion

Vores helt egen Casper “Dani” Winther har været igennem en rivende udvikling siden nytår, og fredag har han muligheden for at spille på et udsolgt Lyngby Stadion mod FCK. “En drengedrøm kan gå i oplevelse”, forklarer den unge midtbanespiller, som har taget turen op igennem Det Kongeblå akademi.

Han hedder Casper Kaarsbo Winther. Men via en Brasilien-trøje og en kærlighed til Barcelona blev kælenavnet “Dani” til efter den brasilianske højreback Dani Alves. Selvom visse TV-kommentatorer insisterer på en fordansket version af “Dani”, så er det altså kun Dani Alves-udtalen, som godtages.

Der skal dog ikke herske megen tvivl om, at hvis “Dani” fortsætter sin udvikling, så er der ikke mange, der vil være i tvivl om udtalen om nogle år.

For vores unge midtbanespiller har taget store skridt og er blevet en vigtig del af Freys førsteholdstrup. “Dani” kom til akademiet fra samarbejdsklubben Brede IF i en ung alder og har taget store skridt på vejen.

Særligt siden vinteropstarten er det særligt gået stærkt, og hvis man spørger ham selv, så er der en speciel grund til det.

“Jeg er blevet mere voksen i mit spil. Mere beslutsom, mere moden, og jeg tager nogle mere rationelle valg i forhold til min placering på banen, end jeg gjorde førhen. Det kan både være med- og uden bold”.

“Rent fysisk er jeg også blevet mere voksen, hvis man kan sige det. Henover den lange vinterpause og den lange pre-season fik jeg bygget på det fysiske, taget ekstra kilo på – på den gode måde. Det har givet mig mere at stå imod med,” griner “Dani”, som er et godt eksempel på, hvor langt man kan nå med dedikation.

“Jeg har lang vej endnu og meget at lære, men jeg har virkelig kæmpet for at nå hertil. Jeg har været topfokuseret, så jeg vil ikke sige, at jeg overrasket over de skridt jeg har taget. Men det er da gået stærkt, hvis man sammenligner med, hvor jeg var i efteråret.”

Et helt andet setup i 3F Superligaen

I sidste sæson stiftede “Dani” bekendtskab med NordicBet Ligaen, og han godt mærke at niveauet er et helt andet i Danmarks øverste række – ikke kun på banen – men også på lægterne.

“Det er sindssygt fedt, at mærke den stemning der er på stadions i Superligaen. Kulissen i Aarhus i mandags var sjov at spille i, selvom det var på udebane. Men selvfølgelig er det fedest, hvis det er Lyngby fans der skaber rammen – som i Farum.”

Fredag får “Dani” muligheden for at spille foran rigtig mange Kongeblå fans, når FCK kommer på besøg. Han er selv opvokset på en villavej tæt ved stadion, hvor man kan høre suset fra stadion på kampdage.

“Det kunne være for vildt at komme ind og spille på et fuldkommen udsolgt Lyngby Stadion og mærke, hvordan det føles. Det er jo enhver fodboldspillers drøm at spille for fyldte tribuner. For mig, som er kommet op igennem akademiet, så er det da noget, jeg har forestillet mig – i hvert fald mere end en gang,” griner vores 19-årige midtbanespiller og fortsætter:

“Jeg så godt, at det kan blive den mest besøgte kamp siden 92. Man føler sig også en smule privilegeret over, at kunne være med sådan en aften – og jeg vil nyde hvert et sekund.”

Spillet lige op med alle hold

Superligaens fem første kampe er blevet vekslet til to point. Men på den spillemæssige front skal De Kongeblå bare trøste sig med, at spillet har været til mere, forklarer “Dani”.

“På den spillemæssige front har det jo været forholdsvist godt i de fleste kampe, men det kniber med pointene. Som det er sagt før, så spiller vi til mere.”

“Heldigvis står vi ikke i en situation med to point, hvor vi er blevet spillet ud af brættet i flere af kampene. Tværtimod. Så den gode optimisme i holdet er der endnu, for vi tror alle på, at vi kommer til at overleve i Superligaen. På fredag siger det sig selv, at vi skal have marginalerne på vores side mod FCK.”

“Dem har vi manglet indtil nu. Det skal ikke være nogen undskyldning, for vi skal selv gøre alt for, at de havner hos os via koncentration og tænding i samtlige 95 minutter. Så tror jeg på, at vi kan skabe overraskelsen med et fyldt Lyngby Stadion i ryggen,” slutter en fortrøstningsfuld “Dani”.