Nat og dag i nederlag til Horsens

Sted: Casa Arena Horsens, 2.682 tilskuere

AC Horsens – Lyngby Boldklub
21’ Anders K. Jacobsen

Lyngby savnede energi og power i første halvleg mod AC Horsens, men kom til gengæld godt igennem anden halvleg, hvor De Kongeblå lagde voldsomt pres mod hjemmeholdet. Men det var ikke nok mandag aften i Horsens, hvor ”Den Gule Fare” vandt med 1-0.

Mandag var der oprykkerduel på programmet på Casa Arena i Horsens. Lyngby kom fint fra land de første par minutter, hvor Lyngby-offensiven fik bragt bolden frem på Horsens banehalvdel. Men på nær de indledende minutter stod der Horsens på første halvleg – uden at nogle af mandskaber egentlig imponerede. Malte Kiilerich åbnede baller med et langskud i en første halvdel, hvor Freyr Alexanderssons mandskab havde bolden mest – men hvor Horsens også var klart farligst.

Tilfældig 1-0-scoring
Efter et kvarters spil fik hjemmeholdet den første af flere chancer efter opspil i deres venstre side. En tværpasning havnede helt modsat, hvor Santos dukkede op, men sparkede forbi mål. Scenariet gentog sig kort efter, men der skulle alligevel en tilfældigvis til, før hjemmeholdet fik scoret.

En Horsens-omstilling tvang Frederik Ibsen ud og afværge uden for feltet, men Horsens samlede bolden op og fik den ekspederet mod mål – Pascal Gregor fik afværget, men lidt tilfældigt havnede bolden hos Casper Tengstedt, der fandt Anders K. Jacobsen tæt under mål. Angriberen svigtede ikke og bragte sikkert Horsens foran med 1-0.

Lyngby lurede på omstillingerne, men Horsens var yderst påpasselige – og derfor var det kun en enkelt gang i første halvleg, at Lyngby fik spillet sig frem til noget, der mindede om en målchance. Mathias Kristensen sendte Magnus Westergaard dybt, og han fandt Emil Nielsen tæt under mål – men Malte Kiilerich og James Gomez fik i fællesskab afmonteret Emil Nielsen.

Lyngby-dominans i anden halvleg
Ingen af holdene imponerede i første halvleg, men Lyngby havde trods alt mest at rette op i pausen. Og det var et forvandlet Lyngby-hold, der kom ud til anden halvleg.

Godt nok testede Casper Tengstedt lige Frederik Ibsen af efter fem minutter af 2. halvleg, men ellers var det et Lyngby-hold, der gennemførte en decideret belejring af Horsens. Og i forhold til første halvleg væltede chancerne nærmest ind. Først var det Rasmus Thellufsen, der fik lagt bolden til rette med en fiks hælaflevering af Adam Sørensen – men Lyngbys 10er overplacerede sin afslutning. På det tidspunkt var der spillet 52 minutter.

Få minutter senere var det så Emil Nielsen, der var få centimeter fra at glide et indlæg i kassen. Og i det 56. minut fik Mathias Kristensen så headet fint på et indlæg fra Kasper Jørgensen – men i lighed med Thellufsen fik han sendt bolden forbi fjerneste opstander.

Tre minutter senere var det så Magnus Westergaards tur til at forsøge sig. Et hjørnespark fra Brian Hamalainen havnede bagerst i feltet, og her fik Westergaard med hovedet udplaceret Matej Delac i Horsens-målet – men James Gomez havde luret faren og fik med en blanding af mavesæk og lår blokeret bolden på målstregen. Fem minutter senere forsøgte indskiftede Marcel Rømer sig så fra distancen med et drøn, som Delac fik viftet over mål.

Lyngby fortsatte dominansen, men skulle helt frem til det 86. minut for at finde næste store mulighed – den var til gengæld også stor. Magnus Kaastrup spillede bolden på tværs i feltet til Mathias Kristensen, men angriberen overplacerede sin afslutning i duel med Magnus Jensen, og sendte bolden forbi mål.

Forsøgene fortsatte kampen ud, men bolden ville ikke ind for Lyngby, der dermed endte med at tabe oprykkerduellen i Horsens med 1-0.

Startopstilling: Frederik Ibsen – Kasper Jørgensen, Pascal Gregor, Kristian Riis, Brian Hamalainen, Adam Sørensen – Magnus Westergaard, Rasmus Thellufsen, Casper “Dani” Winther – Mathias Kristensen, Emil Nielsen

Indskiftet: Rezan Corlu ind for Casper ”Dani” Winther (57), Magnus Kaastrup ind for Rasmus Thellufsen (57), Marcel Rømer ind for Emil Nielsen (57), Sævar Atli Magnússon ind for Kristian Riis (81), Sanders Ngabo ind for Magnus Westergaard (88)

Ikke benyttet: Mads Kikkenborg, Andreas Bjelland, Lucas Hey, Mikkel Juhl.