Riis taler ud om næsten tre års skadeshelvede: Ville give alt for spille igen

I den nyeste episode af Den Kongeblå Podcast har vi besøg af vores forsvarsspiller Kristian Riis, hvor vi blandt andet talte om hans næsten tre-årige knæskade fra 2018 til 2021, om at se vennerne slå igennem fra sidelinjen og om at bevare troen på et comeback.

Tilbage i 16-17-sæsonen fik Kristian Riis sit gennembrud med en del kampe for FC Midtjyllands førstehold i både Europa og i Superligaen.

I den efterfølgende sæson blev han udlejet til Vendsyssel, hvor han også fik masser af spilletid, indtil han blev ramt af en knæskade. Den viste sig at tage meget længere tid at komme tilbage fra – faktisk flere år. Det emne vender vi blandt andet i den seneste episode af Den Kongeblå Podcast.

‘Når man er så langt henne i en skade, hvor der ikke er fremgang, som kan motivere en, så er det jo også en hverdag, hvor man går op og ned af mennesker, som i princippet laver dét, du allerhelst vil. Det er med til at slide dig op og tage en masse energi fra dig. Så der var også nogle perioder, hvor jeg måtte trække mig lidt og lave noget andet end at bruge al min energi og fokus på genoptræning.

‘Jeg lærte lynhurtigt at sætte pris på livet som fodboldspiller, og det har også gjort mig stærkere på den anden side. Dengang ville jeg give alt for, at kunne spille fodbold igen. Når man lever som professionel fodboldspiller, så kan man hurtigt glemme, hvad det vil sige at leve af en hobby. Så min langvarige skade har helt sikkert fået mig til at huske på at fodbold skal være sjovt, og det nyder jeg nu.’

Lyngby troede på knæet var fortid

‘Det betyder sindssygt meget, at jeg nu kan spille fodbold kontinuerligt. Fra dag et har jeg været utroligt glad for, at Lyngby gav mig chancen og troede på, at mit knæ var fortid, og at vi kunne se fremad sammen. Processen om at falde til i omklædningsrummet har været nem. Fra første dag har jeg følt mig velkommen, og jeg må rose Lyngby. Klubben er meget familiær, som tager alle ind og alle er med til at bidrage til en fantastisk fællesskab’, siger Riis blandt andet i Den Kongeblå Podcast.

Du kan høre hele episoden på Spotify eller hos din lokale podcast-dealer.