Det mentale i fokus på akademiet: Hvilken fodboldspiller vil du være?

I Lyngby Boldklub er det Frederik Kirkedal, der er tilknyttet akademiet som mentaltræner, som har ansvaret for at arbejde med spillere, trænere og forældre på U12 og op til U19-holdet, og herunder kan i blive klogere på, hvad hans arbejde består i.

I sidste uge samledes U17-holdet og Head of Coaching Piotr Haren i klubben nede foran det store lærred i kælderen under klubhuset. Det handlede hverken om taktik, den næste kamp i Ligaen eller startopstillinger.

Emnerne på plakaten pegede derimod mere i retning af, hvad der foregår udenfor banen såvel som på fodboldbanen som kan have en afgørende rolle.

Mentaltræner Frederik Kirkedal havde sat de unge drenge foran lærredet, hvor ordene ‘Hvad for en fodboldspiller vil du gerne være?’ lyste op. De underliggende emner var hvilke værdier, man vil stå på mål for, og hvordan man selv ønsker, at andre skal se en som fodboldspiller, holdkammerat og person.

Fokusset denne dag var bare en af mange forskellige emner, når Frederik Kirkedal løbende igennem året har lignende holdsessioner med særligt U15, U17 og U19 holdene.

‘Som en start på at blive klogere på deres egne værdier, og hvad de gerne vil stå for, så skulle de udvælge deres fodboldidol og udvælge, hvilke kendetegn, som er ved ham eller hende, som de mener, er attraktive, og som de også gerne selv vil stå på mål for,’ forklarer Kirkedal om sidste uges session og fortsætter:

‘En af spillerne udpegede Carles Puyol, og forklarede de værdier, han synes, at Puyol stod for som fodboldsspiller, og som han kunne spejle sig selv i’.

‘Derefter skulle de prøve at forholde sig til, hvordan de gerne vil have, at andre skal se dem, og til sidst lave en top tre; de her tre værdier vil jeg gerne stå for. Til sidst skulle de så finde ud af, hvordan de igennem deres handlinger kunne gøre sig fortjent til deres værdier’.

‘En anden ting de også arbejdede med var, at de ud fra deres fundne værdier skulle prøve at vurdere, hvordan de ville tackle forskellige problemstillinger, de kommer til at møde eller har gjort i deres fodboldkarriere. Det kan være mod- og medgang, skader, perioder på bænken eller når man ikke opnår de ønskede resultater.’

‘Jeg synes, at jeg generelt kan mærke, at spillerne i klubben er rigtig gode til at tage ansvar for deres egen udvikling, når vi har de her sessioner. De er gode til at reflektere og har respekt for, at man også skal fokusere på den mentale side af fodbolden.’

‘Foruden holdsessionerne består mit arbejde i klubben af at have individuelle mentaltræningsforløb med enkelte U17 spillere og ellers vores U19 spillere. Derudover har jeg også en del individuelle snakke med trænerne om deres individuelle udvikling.’

‘I efteråret brugte jeg også meget tid på at snakke med vores trænerteams om sammenholdet på holdene og træningskulturen,’ afslutter Frederik Kirkedal, som har været ansat i Lyngby Boldklub siden 1. januar 2021