Hamalainen gjorde comeback: ‘Klar til at puste Adam i nakken’

I fredags trådte Brian Hamalainen tilbage på grønsværen til sit officielle comeback efter sin alvorlige knæsskade, som har holdt ham ude i et år. Vores rutinerede back har det fantastisk over at være tilbage, og han er klar til at ånde den stærke konkurrent Adam Sørensen i nakken resten af sæsonen.

Brian Hamalainen rev sit forreste korsbånd over i det ene ben i januar sidste år, mens han samtidig fik beskadiget menisken.

Siden nytår har han trænet med resten af truppen og det seneste års genoptræning og alle minutterne i opstartskampene kulminerede fredag aften på Sundby Idrætspark.

Her blev den rutinerede back indskiftet mod Fremad Amager til det officielle comeback, men sommerfuglene var dog fløjet fra maven i opstarten.

‘Lige i kampen i fredags, mit officielle comeback, der havde jeg ikke sommerfugle i maven, men det havde noget og gøre med den lange opstart, så jeg betragter mit comeback som den første rigtige træningskamp mod Brøndby, der kunne jeg godt mærke, at der var sommerfugle,’ siger Hamalainen.

‘Jeg har det fantastisk over at være tilbage. Da jeg får skaden sidste vinter, hvor vi havde projekt overlevelse i Superligaen, havde jeg en følelse af, at jeg skuffede holdet, når jeg ikke kunne bidrage i forsøget på at overleve og det satte sig lidt mentalt.’

‘Selvom jeg ikke spiller så meget, for Adam (Sørensen, red) gør det fantastisk, så bidrager jeg på nogle andre områder – om det er så er på banen – eller træningsbanen – spiller i det store billede ikke nogen rolle for mig, for bare glad for at bidrage igen, det er fantastisk.’

Stærk konkurrence gavner holdet

Hamalainen føler, at han har fundet en fin balance, selvom den faste spilletid hver weekend bliver svær. For Den Kongeblå back går også efter at vise omverdenen, at han er helt klar igen efter sin langtidsskade.

‘Mit personlige mål er selvfølgelig at bygge på og få så mange minutter som muligt, jeg jo stadig skuffet, når jeg ikke spiller. Heldigvis er jeg er også realistisk, så der har jeg fundet en fin balance.’

‘Jeg stresser ikke over det. I det store billede skal jeg bare fortsætte min udvikling og bygge på, så jeg kan være klar, når der er brug for det. Jeg håber jo på at blive her, men på længere sigt, skal jeg også være klar og vise andre klubber, at jeg er kommet mig over min skade, hvis det ikke bliver Lyngby, jeg skal fortsætte i.’

‘Det er et game, hvor der er konkurrence, og Adam har jo gjort det så godt. Det positive er jo, at jeg synes vi presser hinanden godt. Han skal være klar og skarp, fordi jeg puster ham i nakken resten af sæsonen, hvilket jo bare gavner holdet,’ siger Hamalainen forventningsfuldt.

På fredag kan Hamalainen måske få sine første minutter tilbage på Lyngby Stadion efter sin skade, når Nykøbing FC kommer på besøg.

Køb jeres billetter til den kamp lige her