Freyr glæder sig: ‘Sjovt at måle os med CSKA Moskva’

Cheftræner Freyr Alexandersson glæder sig til at komme på træningslejr med sit Lyngby-hold, og han ser særligt frem til at spillerne skal måle sig med det russiske storhold fra CSKA Moskva, som blandt andet har Igor Akinfeev og Alan Dzagoev på lønningslisten.

Torsdag drager De Kongeblås førstehold afsted til varmere himmelstrøg. En ti dages træningslejr venter i Alicante, hvor tre testkampe og daglige træningspas står på menuen – men måske endnu vigtigere – så får holdet en masse tid sammen i nye omgivelser.

Formen skal testes mod Odds BK fra den bedste norske i første kamp, mens FC Nordsjælland og det russiske storhold fra CSKA Moskva venter i de to sidste kampe.

Opstartsfasen siden nytår har som altid været koncentreret en del omkring det fysiske. Fokusset ændrer sig dog, når holdet lander i det spanske, forklarer cheftræner Freyr Alexandersson.

“Vi glæder os meget til at komme på træningslejr. Holdet har leveret en virkelig stærkt indstats på træningsbanen i de sidste tre uger, så det er et godt tidspunkt at tage til Spanien, hvor vi flytter lidt af fokus fra det fysiske og over til det taktiske.

“Faciliteterne i Alicante giver os muligheden for at arbejde med flere detaljer i vores taktiske spil. Vores overordnede principper sidder godt, men vi skal vi rykke os endnu mere som hold, skal vi arbejde endnu mere taktisk.

“Vores tre kampe mod Odds, FCN og CSKA Moskva er et perfekt setup mod tre helt forskellige modstandere, som giver os svar på så mange af vores spørgsmål som muligt.”

To kampe på en dag

En af de helt store dage på træningslejren er d. 6. februar. Her skal De Kongeblå i aktion hele to gange i forlængelse af hinanden. Det giver nemlig Freyr og resten af trænerteamet muligheden for at stille med to forskellige hold.

“Den 6. februar spiller vi to kampe på samme dag mod Odds og FCN. På den måde giver vi flest mulige spillere mulighed for at spille 90 minutter – i hvert fald tæt på. Det er vigtigt for nuværende tidspunkt af opstarten. På den måde kommer vi også til holde samme arbejdsmængde hos spillerne på træningslejren.”

Tre dage efter tester Lyngby sig mod russerne fra CSKA Moskva – et hold fra den øverste hylde – som bliver en helt special mulighed for at teste spillerne.

“Kampen mod CSKA bliver virkelig spændende for spillerne at spille. De har et rigtig stærkt hold og har hentet godt ind i den her transfervindue. Vi glæder os til at se, hvor vores niveau er i forhold til dem”.

Fem U19-spillere rejser med

Trods en masse træning og kampe, skal det sociale sammenhold på holdet også have fokus, hvor fem hele U19-spillerne rejser med. Lucas Hey, Adam Vendelboe, Lauge Sandgrav, Tobias Storm, Gustav Mortensen skal nemlig alle med til Alicante.

“Det er ikke kun taktiske, fysiske og fodbolden, som fylder meget på en træningslejr.  Vi tager fem U19-spillere med, som træner løbende med førsteholdet, så i det hele er der syv U19-spillere med.”

“Det er en gylden mulighed for dem til at udvikle sig, og jeg kan se, hvor de står i dag. Mads Kristensen, som er U19-træner, kommer også til med at være med på en del af træningslejren, og det er en god mulighed for ham til at komme endnu tættere på os og forstå, hvad det er, som vi arbejder på i hverdagen.”

“Så er der er jo helt klart et socialt aspekt for os alle på en træningslejr, og det skal man aldrig undervurdere. Spillerne får mulighed for at have det sjovt uden for banen, hvor de kan lære hinanden endnu bedre at kende – nyde at være sammen uden det samme stress, som fylder i hverdagen”, forklarer cheftræneren afslutningsvist.

Partner på Lyngby Boldklubs træningslejr til Alicante er Jan Nygaard A/S.