Æresmedlem Aksel Thulesen er gået bort

Mindeord af Jakob Jermiin:

Lyngby Boldklubs ældste medlem, æresmedlem Aksel ”Thulle” Thulesen, er mandag den 31. januar sovet stille ind, omgivet af sin familie. Thulle blev 95 år.

Bisættelsen af Aksel Thulesen finder sted lørdag den 5. februar 2022 kl. 13.00 i Lyngby Kirke – med efterfølgende mindesamvær i Klubhuset på Lyngby Stadion.

Det er en af Lyngby Boldklubs største personligheder, som mandag har åndet ud efter 75 års dedikation og trofasthed til klubben. Thulle holdt med sin klub til sidste åndedrag, og det var derfor passende, at han både fik lov at opleve sin klub fylde 100 år, og, selvom det var på hans allersidste dage, at Lyngby Stadion nu er på vej på klubbens egne hænder. Da Thulle kom til Lyngby i 1947 spillede vi på Engelsborgbanen og ASA-banen i Lyngby Vest, så han huskede hvordan tiden før Lyngby Stadion var.

Thulles hustru Tove blev for 47 år siden ramt af sclerose, så hans tid gik med at passe hende og sine mange engagementer i Lyngby Boldklub. Hans omsorg for Tove affødte alle årene dyb respekt fra hans kammerater – det bør det for alle. Til døden os skiller. Sådan var det for Thulle med sin Tove, og sådan var det for Thulle med sin Lyngby Boldklub.

Sidste gang Thulle var på Lyngby Stadion var til Lyngby Legends-kampen i september, og det rørte ham dybt, at han var med den aften – blandt ligesindede. Thulle var en gentleman, og han var yderst vellidt af alle i den klub, han i en menneskealder stolt repræsenterede som spiller, leder, fan og familiemenneske.

Vi er kede af, at Thulle nu har forladt os, og samtidig er vi enormt stolte og beærede over, at et menneske som Thulle havde Lyngby Boldklub i hjertet. Lyngby Boldklubs tanker går til Tove, børnene Jette og Thomas samt Thulles fem børnebørn og fire oldebørn.

I forbindelse med hans 95-års fødselsdag bragte Facebook-siden ”Lyngby Boldklub 100 år” dette hyldestskriv:

Thulle, som han blot kaldes, blev født i 1926 og kom til Lyngby fra Gråsten i 1947. Han debuterede samme år på 1. holdet i Sjællandsserien og var i 1953 med til at rykke klubben op i 3. division for første gang. Det var samtidig Thulle, der som venstre wing i 1953 scorede LB’s første divisionsmål nogensinde.

Mere end 400 kampe i Sjællandsserien, 3. division og pokalturneringen nåede han. Og mål: Mindst 200 i karrieren på 1. holdet. Desværre blev der i perioder ikke ført så grundig statistik, men han var kendt som en yderst målfarlig venstre wing.

Da Thulle i slutningen af 1950’erne stoppede på 1. holdet fortsatte han som motionsspiller, senere oldboys, men han startede samtidig en lang og trofast ”karriere” som frivillig leder, herunder med den første plads i bestyrelsen i 1958. Han var senere ungdomsleder, aktiv i Forældreforeningen og foreningen Ung Fodbold i Lyngby, medredaktør af klubbladet Kick-Off og medstifter af Café før Kick-Off, der inden superligakampene solgte øl og vand til især det modne publikum. Han medvirkede generelt til en lang række initiativer, der gav klubben og især ungdomsafdelingen penge i kassen.

Thulle var i sin ledertid ikke en mand, der krævede den store opmærksomhed, men hans betydning for Lyngby Boldklub, både qva sin aktive karriere, lederkarriere og ikke mindst behagelige personlighed, er opmærksomhed og respekt værdig.

I 1988 modtog han Lyngby-Taarbæk Kommunes Idrætslederpris og i 1989 blev han udnævnt til Lyngby Boldklubs 10. æresmedlem. Vi er sikre på, at hvis Thulle i jubilæumsåret 2021 fortsat kunne være aktiv som leder, havde han også været det.

Thulle opnåede mange nære venskaber igennem sin klub. Desværre er de fleste af hans nære kammerater gået bort, men ligesom Thulle, bar de Lyngby Boldklub dybt inde i hjertet. Derfor er det også glædeligt, når familien fortæller, at Thulle fortsat glædes ved sit æresmedlemskab og taler om fodboldklubben til familie og venner.