U17-optimisme: ‘Håber på at bygge videre på flot gennemsnit’

Azad Corlus U17-hold er i fuld gang med opstarten efter vinterpausen og har allerede to sejre under bæltet i træningskampene mod B93 og AB. Den Kongeblå U-træner håber på, at kunne bygge videre på efterårets flotte pointgennemsnit, som er blandt de bedste i de seneste 12 år for et U17-hold i Lyngby.

Lyngby Boldklubs U17-hold overvintrer på en 8. plads i midten af U17-Ligaen med seks sejre og seks nederlag. Efterårets mest mindeværdige kamp var nok den imponerende sejr mod FC København på 2-1, som giver forhåbninger om endnu mere for Azad Corlus’ unge tropper.

Efter nytår mødte U17-mandskabet ind igen d. 6. januar, og holdets har i denne opstartsfase mere styr på dets identitet, end var tilfældet i sommers, hvor tiden blev brugt på, at spillerne skulle finde ind i deres roller og skabe en kultur i omklædningsrummet.

“Årgangen vi har på U17 i år er uden de store profiler, der er ikke mange landsholdsspillere, og vi har ikke spillere som tidligere har været meget dominerende.”

“Så vi har brugt efteråret på at finde ud af, hvem som skal gå forrest på holdet, hvem tager ansvar, hvem udvikler sig. På den måde har efteråret været lidt proces, med mange ting, som skulle ses an. Nu er de roller på holdet mere afklarede til vores forårssæson.”

“På holdet har vi rigtig mange førsteårsspillere. I snit har den ca. heddet seks førsteårs- og fem andenårs spillere i vores startopstillinger. Derfor har vi en overvægt af førsteårsspillere på holdet, hvilket på sigt er på positivt, fordi de har fået så meget spilletid.”

“Efteråret har været brugt på at udpege de nye profiler, og vi har blandt andet fået en landsholdsspiller i Mathias Kaarsbo, der er kommet med på U16-landsholdet,” forklarer Corlu.

Transitionen fra U17 til U19

I efteråret har mange spillere fra Lyngbys U19-hold taget skridtet op til førsteholdet, mens det samme er tilfældet med transitionen fra U17 til U19, som også har været en succes i dette efterår,” siger en glad Corlu.

“Flere af vores andenårs U17-spillere er begyndt at træne rigtig meget med U19, og vi har rykket tre fast op på U19 i efteråret. Når man sammenligner det med Lyngbys U17-hold i de seneste 12 sæsoner, så har pointsnittet været 1.3 point, og vi har et snit på 1.5 i denne sæson.

“I efteråret er jeg virkelig glad for, at vi har fået spilleglæden tilbage i en spiller som Robin Årup. Han er en Lyngby-dreng, men har tidligere været stoppet med at spille fodbold i et års tid. Han har fået glæden ved fodbold tilbage, og det er jeg rigtig stolt over at se, for nu er han en profil for os og træner en del med U19.”

“William Steindorsson er en anden rigtig interessant case fra en rivende udvikling vores efterår. Han er en profil for os, som også har taget skridtet op og både- træner og spiller kampe med vores U19-hold, der jo leverede et fremragende efterår.”

“Og det er det, vi er rigtig gode til i Lyngby. Vi samler spillere op, udvikler og dygtiggøre dem, og det er de begge to rigtig gode eksempler på”, siger den glade U17-træner.

Nyt tiltag: Tracker spillernes fysik

Vinteropstarten var også startskuddet til et nyt fokus for Corlu og co. De er nemlig begyndt at holde øje med spillernes fysiske form via GPS, hvilket betyder mere optimale træningspas for den enkelte spiller.

“Vi startede op igen torsdag d. 6 januar med en hektisk første måned. For første gang på U17-niveau er vi begyndt at bruge GPS på spillerne, så vi kan tracke dem fysisk helt ned til de små detaljer, så vi kan dygtiggøre dem.”

“Udstyret til det fik vi i sommers og har så brugt det første halve år på at øve os, så vi nu er helt klar til at tage det i brug. Nu kan vi optimere på en masse ting, som kan rykke os.”

“Vi har jo altid haft et stort taktisk og teknisk fokus, men nu har vi fået endnu mere fokus på det fysiske. Vi har styr på, hvad de har løbet hvert enkelt træningspas, så vi kan tilrettelægge vores træninger optimalt. Tidligere har det måske været mere gætterier om, hvor vi stod henne fysisk.”

“Vores plan med denne opstart og træningskampene, er, at få alle i aktion, ligesom det har været tilfældet i vores to hidtige træningskampe. Der kommer nyt hold ind fra halvleg til halvleg.”

Har allerede overrasket

Corlu har forhåbninger om, at kunne fortsætte foråret, hvor man slap i efteråret i den meget tætte U17-liga.

“Resultatmæssigt vil målsætningen være at holde vores pointsnit, og så ender vi nok midt i tabellen eller lidt over. Men U17-rækken er tæt som aldrig før, så marginalerne kan have en stor indvirkning på hvem som slutter hvor. Jeg tror allerede, at vi har overrasket de andre hold i Ligaen.” siger Corlu afslutningsvist.

U17-holdet er kommet forrygende fra land i træningskampene med to sejre på to mulige. Senest vandt man med hele 5-2 over AB i weekenden.

Vil du følge med i U17-holdets kampe og resultater i U17-ligaen, kan du gøre det her: U17-ligaen