Freyr om sejren i Brøndby: “Outstanding performance”

Lyngby Boldklubs cheftræner, Freyr Alexandersson, var meget tilfreds med holdets indsats efter 4-1-sejren mod Brøndby IF, hvor De Kongeblå næsten havde styr på de danske mestre i 90 minutter.

I lørdags lagde Lyngby Boldklub flot fra land i det nye år, da man mødte Brøndby IF i årets første træningskamp. På en fremragende anden halvleg vendte De Kongeblå 0-1 til hele 4-1 med fire forskellige målscorere, som fik tanket op på selvtilliden.

Efter kampen fremhævede Lyngby-træneren Freyr Alexandersson især spillernes relationer og en stærk defensiv, som skinnede igennem på den grønsværen.

“Der er selvfølgelig mange tanker efter en træningskamp. Sådan er det med alle kampe. Men en virkelig stærk indsats af spillerne. Jeg synes, vi har godt styr på kampen i næsten alle 90 minutter. Selvfølgelig har Brøndby en masse kvalitet, og de kommer til nogle store chancer, men de bliver ikke særligt store.”

“Vi har god power, energi og de taktiske ting, vi snakkede om før kampen, sidder godt. Det skal vi bare arbejde videre på, men det vigtigste er, hvordan spillerne snakker til hinanden, relationer, som vi snakker konstant om.”

“De er på god vej i forhold til at lære og kende hinanden og finde mulighederne inde på banen. Forsvarssmæssigt var det en outstanding performance, højt pres, genpres, en lav kæde, vi var meget kompakte, men også mange andre positive ting.”

“De unge kommer ind og gør det godt, de er på rette vej, de unge spillere vi har, og selvfølgelig Brian (Hamalainen, red) var tilbage. Det er fantastisk at se ham tilbage på banen – helt fantastisk.”

To indskiftere scorede på første berøring

Efter pausen kom nyerhvervede Sebastian Koch på banen, og han skulle blot have bolden en enkelt gang, inden han noterede sig for en scoring. Et kvarter senere var det så Petur Knudsen, som garnede på sin første berøring.

“Ja, det var en aftale mellem os, at de skulle kom ind og score med det samme, men ej, det var virkelig stærkt, sagde Lyngby-træneren med et smil og fortsatte:

“Det vigtigste er, at de kommer ind og er med i relationerne, følger de taktiske ting, og for Sebastian (Koch, red) er det selvfølgelig godt for selvtilliden. Godt at komme ind og score med det samme.”

Ralle-scoring: “Helt fantastisk”

Selvom Lyngby scorede fire gange efter pausen, så mener Alexandersson ikke, at holdet var meget bedre i anden halvleg, men der var dog et mål, som skilte sig ud fra mængden.

“Der er ikke særligt stor forskel på, hvad vi gør i første- og anden halvleg. Vi tog vores chancer godt, og jeg mener, Ralles mål (Rasmus Thellusen til 4-1, red), er jo noget helt fantastisk mål, men uanset det, så havde vi chancerne i første halvleg, men vi er mere kyniske efter pausen. Det er forskellen måske.”

“Holdet står fint, vi træner rigtig godt, vi har godt humør i hverdagen og forbereder os bare til at blive bedre. Det er vores arbejde, vi arbejder stenhårdt hver eneste dag, og det er supergodt at få selvtillid i det taktiske elementer, som vi arbejder på. Nu er der ikke længe til træningslejren i Spanien, og det glæder vi os meget til,” sagde den fortrøstningfulde islænding.

Lyngbys førstehold tager på træningslejr i ti dage i Alicante fra d. 3. februar, men inden da venter en træningskamp i den kommende weekend mod Hvidovre.

Se highlights fra sejren over Brøndby her.