Værestedet Paradiset: “Nu varer julen lige til påske!”

Lige inden jul blev Værestedet Paradiset udsat for et tarveligt indbrud, hvor alle brugernes ydmyge personlige julegaver blev stjålet. Sammen med hovedpartner V8 Construction A/S sendte Lyngby Boldklub 60 gaver ned til brugerne, og lagde brugernes ønskeliste på Facebook, så andre kunne donere en gave eller et beløb. Den opfordring greb alle i og omkring fodboldfamilien i Lyngby.

”Det har været så rørende for os alle at mærke den opbakning, der kom. Det er overvældende, og vi er meget taknemlige overfor de mange mennesker, der har valgt at sende os en donation eller kom forbi med en gave og hilste på vores brugere. De føler sig set, og at mange faktisk kærer sig om dem, og det var i sig selv en stor julegave,” siger daglig leder Eva Tufte, der fortæller, at donationer med påskriften ”Paradiset Jul”, som blev brugt i opslaget på Facebook fra Lyngby Boldklub, beløb sig i hele 53.943,- kr., og derudover blev der doneret mange gaver og gavekort, samt store mængder mad og julegodter fra blandt andre HomeMate, Lyngby StorCenter og KonditorBager Bagsværd.

”Beløbet er større, end det vi har opgivet, for der er flere, der har henvendt sig med en bekymring om, at de ikke fik påført teksten, og om pengene så stadig går til brugerne, og det kan jeg forsikre om, at de gør. Vi arbejder med at oprette en særlig konto eller fond med de midler, der er kommet ind, så vi kan hjælpe brugerne med de små fornødenheder, de dukker op og mangler. Et par sko, en gryde eller måske vi kan få en lille sommerferie i Jylland sammen, hvilket har været et stort ønske, som vi ikke har haft råd til at opfylde. For os varer julen nu til påske og langt længere,” smiler Eva Tufte med tårer i øjnene.

Donationerne betyder også, at Værestedet kan få et meget stort ønske opfyldt. At holde åbent om lørdagen i januar, der er mørk og hård for brugerne.
”Brugerne har længe efterlyst lørdagsåbent, for der er lang tid, fra vi lukker fredag til mandag, når de igen kan komme forbi, og med disse donationer kan vi imødekomme det,” siger Eva Tufte, der kan fortælle, at der nu er lørdagsåbent i januar fra kl. 10-14:
”Det var et brag af en dag. Udenfor var det kulde, slud og blæst, men indenfor i Paradiset bød vi på ”hyg og tyg”, hvor der var varm kaffe og kakao med flødeskum, cornflakes og ostemadder, samt masser af lækker kage fra KonditorBager Bagsværd. Der blev grinet, snakket og spillet lidt billiard, og der var plads til en lur til dem, der havde tilbragt natten udenfor,” fortæller Eva Tufte, der også kunne uddele de sidste ekstra julegaver, der skabte stor glæde.

Friends of Lyngby valgte at donere penge til en nytårskur til Værestedet Paradiset, og den bliver afholdt den 15. januar, hvor blandt andre anfører Marcel Rømer også vil slå et smut forbi og ønske brugerne godt nytår.
”Der bliver talt meget om nytårskuren blandt brugerne, og de glæder sig så meget. De føler sig som en del af et fællesskab, og det er den største gave af dem alle,” slutter hun.

Du kan fortsat donere til Værestedet Paradisets vigtige arbejde for samfundets udsatte ved at sende et valgfrit beløb med Mobilepay til: 484591. Beløbet går ubeskåret til brugerne.