U19-EFTERÅRET: ”VI HAR SPILLET MED VORES DNA”

Akademiet afsluttede deres efterårssæson i den sidste weekend i november, og for U19-mandskabets vedkommende overvintrer man på en særdeles flot 4. plads i U19 Drenge Ligaen.

I en række præget af mange dygtige hold og spillere, har De Kongeblå U19-drenge leveret et fortrinligt efterår. Denne halvsæson har sågar været det bedste resultat siden 2010 målt på point i snit for U19-holdet i klubben. Desuden er holdet blandt de mest scorende U19-hold i alle sæsoner hidtil, der findes statistik fra.

U19-cheftræner Mads Kristensen har stået på sidelinjen, og det har været et positivt efterår fra hans trænersæde:

”Vi har formået at spille kampene med det DNA, vi ønsker i langt de fleste kampe. Med modigt og fremadrettet angrebs- og forsvarsspil. Vi har vist effektivitet i forhold til både at lave chancer, men også at få puttet dem i kassen. Og vigtigst også topaktioner fra nogle af vores stærkeste individualister,” lyder det fra Mads Kristensen.

”Så der er ingen tvivl om, at vi har lavet et udmærket efterår. Men vi er også bevidste om, at vi kan gøre det endnu bedre i foråret,” forklarer han videre.

Debuter på A-holdet

Samarbejdet mellem A-holdet og talenterne på U19 er tæt, og en række spillere har fået debut og spilletid i løbet af dette efterår for klubbens bedste mandskab:

”Vi har i endnu en halvsæson set debuter til U19-spillere på førsteholdet, hvilket også vidner om et stærkt samarbejde mellem U19-truppen og A-holdet. Det samarbejde gør miljøet på U19 stærkere, da spillerne høster frugterne for gode præstationer på U19-holdet med spilletid oppe på A-holdet,”siger han.

Heftig landsholdsaktivitet

U19-holdet har været solidt repræsenteret på diverse ungdomslandhold henover efteråret, hvor der har været mange landskampe og udtagelser. Det styrker kun miljøet omkring U19, at der er landsholdsaktiviteter omkring den ældste akademi-årgang:

”Landsholdsudtagelserne er en motivationsfaktor. Spiller man gode kampe, for et hold der præsterer godt, så er man naturligt tættere omkring landsholdet. Jeg har en god fornemmelse af, at vi ikke har set de sidste spillere fra Lyngbys årgang 03 og 04 blive udtaget til landsholdet. De, som er med nu, gør det godt. Men vi har også nogle, der forhåbentligt snart skal med ud og repræsentere de danske ulandshold,” siger Mads Kristensen.

Foråret venter

Forårssæsonen skydes i gang den 19. februar med en hjemmekamp mod AC Horsens. Derfra venter den sidste halvdel af U19 Drenge Ligaen, og her skal miljøet omkring U19-mandskabet kun udvikles yderligere:

”Den vigtigste opgave i foråret er, at vi bevarer et sundt miljø på U19. Et sted hvor spillerne kommer med den rigtige motivation og de rigtige ambitioner. Så vi skal lave spillere, der er klar til at spille seniorfodbold, som kan stå på egne ben, og som bliver klar til næste niveau på deres fodboldrejse.”

”Også skal vi ellers bare bevare vores gode humør – for det er trods alt sjovere at spille fodbold, hvis der er plads til smil og glæde,” slutter U19-cheftræneren.

Vil du se resultater og kampprogram for U19-holdet, kan du gøre det her: U19-LIGAEN