Målmandstræner: ”Målet er at have landets bedste setup”

Tidligere på sommeren kom trænerteamet for klubbens målmænd på plads. Mikkel Hasling står i spidsen på målmændene på U17 og U19, Daniel Jespersen er hentet ind til U14 og U15, René Christensen er blevet individuel målmandstræner på tværs af hele akademiet, mens Thomas Villadsen står for førsteholdet og har også overblikket over klubbens akademi-målmænd.

Selvom der aldersmæssigt er stor forskel på de mange årgange på Lyngbys akademi, er træningsmiljøet præget af en stor sammenhængskraft. Målmandsteamet har nemlig skabt et afvekslende og bevægeligt træningsmiljø, hvor distancen mellem holdene mindskes. Noget Thomas Villadsen selv tager stor del i:

”Trænerne følger normalt deres hold, men vi skifter også, så vi arbejder på kryds og tværs. Nogle gange er jeg med nede hos U12 og U13, for at se hvordan de klarer sig. Målmandsteamet træner dermed også andre målmænd, og det giver en vekslende hverdag i træningsmiljøet og udvikler trænerne også,” siger Thomas Villadsen, der gør det klart, at det giver noget unikt at træne de mange forskellige målmænd på årgangene:

”Det er rigtig godt at være lidt med omkring alle årgange, selvom jeg normalt jo er hos førsteholdet. Det giver energi at komme helt ned til eksempelvis U12, og skulle omstille sig til de krav man kan sætte og finde den balance. Jeg kender allerede de målmænd helt ned i årgangene, og ved hvad de kan, og hvordan de har det i deres hverdag. Vi gør meget ud af drengenes trivsel, for de skal kunne lide at være hos os.”

At lære hvad det kræver at nå til tops

Ved at arbejde med forskellige trænere– eksempelvis ’TV’ som førsteholdets målmandstræner – giver det akademi-spillerne værdifuld erfaring lærdom om, hvad det kræver for talenterne:

”Det gør, at de får lov at mærke, hvad der skal til for at tage de næste skridt. Jeg kan mærke, at når jeg træner på akademiet, er de helt på tæerne. Det samme gælder for trænerne, når de er med hos de ældre årgange – det kræver noget mere, og de skal også være klar. Så alle får mod på mere i hverdagen, og man vil tage de næste skridt for at komme højere op i systemet”, siger Thomas Villadsen.

”Det er sundt for de unge målmænd at se og høre, hvad det kræver at være med helt oppe på førsteholdet, og hvilke trin der skal tages. Nogle gange har jeg unge målmænd med ude og se førsteholdets målmandstræning for at se helt tæt på, hvad det kræver, og hvordan de arbejder på det niveau.”

Høje ambitioner på målmandsfronten

”Det er nogle teknisk og taktisk dygtige trænere i teamet. Vi skal skubbe hinanden endnu mere og få trænerne mere med ind i holdtræningen. Det kan være i samspil med forsvarsspillerne eller i træning af opbygningsspillet, hvor en moderne målmand har en vigtig rolle. Vi skal også uddanne dygtige målmandstrænere og ikke kun spillere – det hele skal gå begge veje,” forklarer han.

”Mit mål er, at vores setup omkring målmændene bliver det bedste i Danmark. Lige nu er vi lidt efter et par enkelte større klubber, som er rigtig skarpe, men ud fra vores ressourcer har vi et super setup med stor faglighed og gode menneskelige værdier. Der er kommet noget kontinuitet i trænerteamet, så vi skal arbejde over de næste år nu og sætte vores præg på tingene,” slutter Thomas Villadsen.