LYNGBY HENTEDE 3 POINT I RODET KAMP I JAMMERBUGT

Sæsonens andens kamp bød på endnu en oprykkerdyst for De Kongeblå, og endnu engang blev det en besværlig opgave for Lyngby Boldklub. Jammerbugt leverede en heroisk indsats, men Lyngby trak det længste strå og vandt 2-1.

Efter premieresejren over Nykøbing FC gik turen til det nordjyske, hvor NordicBet Ligaens andet oprykkerhold ventede på Jetsmark Idrætscenter. Dagens modstander fra Jammerbugt FC hentede et enkelt point i første runde mod Hvidovre, og at oprykkerne godt kan levere en god indsats, fik de omkring 300 tilskuere at opleve denne fredag aften.

Jammerbugt FC startede kampen aggressivt og fik lagt tryk på Lyngby Boldklub fra første fløjt. Det første kvarter var lidt for meget på hjemmeholdets præmisser, og der var også fornuftige afslutninger fra blandt andre Sead Gavranovic og Marcus Sloth Jørgensen, ligesom også Mubaarack Nuh skabte en del ravage.

Lyngby red dog stormen af og sled sig ind i kampen. Sanders Ngabo fik Lyngbys første forsøg med et hårdt forsøg fra distancen, der desværre gik over. Det var startskuddet til en fin Lyngby-periode, og det gav hurtigt pote efter 25 minutter.

Lyngby sparkede frispark og holdt efterfølgende presset på mål. Lasse Fosgaard kunne forlænge et indlæg, som Emil Nielsen prikkede udenom Jammerbugt-målmand Marcus Sørensen, og så kunne Frederik Gytkjær lægge bolden ind til 1-0.

Overtaget forblev på Lyngby-fødder, og Jammerbugt stillede sig lidt tilbage og ventede på omstillinger. Det gav da også visse muligheder, blandt andet en god chance til Badhec Bytyqi, der løb dybt bag Pascal Gregor, men sparkede over.

Pausestillingen var 1-0 til Lyngby i en ikke specielt velspillet kamp, og måske derfor ændrede Lyngby formation efter pausen, og det gav øjeblikkelig pote. De Kongeblå kom fantastisk ud til 2. halvleg og satte flere gode opspil sammen. Magnus Kaastrup fik æren af halvlegens første chance på et flot opspil, hvor Fosgaard gik til baglinjen og fandt Kaastrup midt for mål. Marcus Sørensen reddede flot, og på riposten sparkede Sanders Ngabo desværre over.

Kort efter fik Jammerbugt så en chance på omstilling – igen til angriberen Bytyqi, der fik en halvstor mulighed for at bringe balance i regnskabet. Lyngbys store overtag indledningsvis løjede af, og kampen blev langt mere fysisk og rodet. Bedst eksemplificeret ved en omgang infight og gule kort lige foran Lyngby-bænken med lidt under en halv time igen.

Bumpet vej til de 3 point

Lyngby fastholdt dog koncentrationen og insisterede nærmest på at sætte angreb efter angreb op. En velspillende Petur Knudsen var en evig kilde til uro og gjorde sit til at sætte både sig selv og andre op til chancer. Men også Magnus Westergaard lavede et stærkt indhop.

Med et kvarter igen lykkedes det så Lyngby at komme på tavlen igen. Et klasseopspil i venstre side gav Magnus Westergaard muligheden for at vandre på tværs af banen med bolden. Han lagde den til rette for Lasse Fosgaard, der knastørt sparkede kuglen i kassen ved modsatte stolpe til 2-0.

Minuttet senere burde det nok være blevet 3-0, da Emil Nielsen fik en friløber – igen efter flot Lyngby-opspil. Nielsen kom alene med Marcus Sørensen og driblede også uden om Jammerbugt-målmanden, men satte afslutningen højt og i sidenettet.

Måske derfor var det en frustreret Nielsen, der seks minutter senere fik sit andet gule kort. En Jammerbugt-forsvarer forhindrede Nielsen dybe træk med et indkast, og det fik Lyngby-angriberen til at kaste en vandflaske højt op i luften i frustration. Det udløste et gult kort og dermed en noget unødvendig udvisning.

10 mod 11 fik Lyngby selvsagt mere travlt med at forsvare. Jammerbugt fik sat et pres mod slutningen, men trods et par gode forsøg fra hjemmeholdet blev reduceringen først sat ind dybt inde i overtiden. Max Møller fik chancen ved bagerste stolpe efter et fladt indlæg og lidt uafklaret klumpspil – og Jammerbugt-spilleren scorede sikkert. Det var dog for sent, og kort efter kunne Lyngby-spillere og trænere juble over endnu en 2-1-sejr – og dermed de maksimale 6 point for to kampe.

Næste uge byder på hele to opgør – begge i Lyngby. Først pokalkampen på onsdag mod Østerbro IF, inden Esbjerg fB gæster Lyngby Stadion i 3. runde af NordicBet Ligaen på lørdag.

Jammerbugt FC – Lyngby Boldklub 1-2 (0-1)

0-1, Frederik Gytkjær // 25’
0-2, Lasse Fosgaard // 76’
1-2, Max Møller // 90+6′

Rødt kort: Emil Nielsen, Lyngby Boldklub // 82′

Startopstilling:

Frederik Ibsen – Lasse Fosgaard, Pascal Gregor, Kevin Tshiembe, Kasper Jørgensen – Sanders Ngabo, Marcel Rømer, Rasmus Thellufsen – Emil Nielsen, Frederik Gytkjær, Magnus Kaastrup.

Bænken:

Tobias Juul, Kristian Riis, Petur Knudsen (ind 28’ – ud Frederik Gytkjær), Svenn Crone, Magnus Westergaard (ind 66′), Adam Sørensen (ind 66’ – ud Sanders Ngabo) og Abdul Hudu (ind 90′ – ud Rasmus Thellufsen).

Advarsler:
Sanders Ngabo, LBK // 65′