Mød fysisk træner Thomas Kjærbye

I 2019 stoppede Thomas Kjærbye som fysisk træner i Lyngby, men er denne sommer vendt tilbage til klubben. Perioden imellem de to Lyngby-jobs har budt på et eventyr i Tanzania på sportshøjskole i Zanzibar, men også som en del af Tanzanias fodboldlandshold.

Thomas Kjærbye startede op som fysisk træner, da spillertruppen vendte tilbage fra ferie tidligere på sommeren. Han er glad for igen at være i klubben, og for Kjærbye er hans opgave klar:

”Det er dejligt at være her, og det er en godt trænet gruppe spillere. De er friske og fuldt ud klar til at træne, hvilket giver en fed dynamik og energi med deres indstilling til tingene. Det handler for mig om, at vi naturligvis vinder kampe, men også at spillerne kan nyde hver dag og tager hjem trætte mentalt og fysisk. Det, de præsenteres for, skal løfte og forberede dem bedst muligt til deres opgaver. Freyr skal have en trup, hvor han kan vælge frit ud fra, hvad der passer til en given modstander eller spillestil,” forklarer Thomas Kjærbye.

Fodboldoplevelser i Tanzania

I begyndelsen af 2021 rykkede han med familien til Zanzibar i Tanzania for at være en del af en dansk-tanzanisk sportshøjskole. Før rejsen til det afrikanske havde Kjærbye taget kontakt til Kim Poulsen, der har en fortid i Tanzanias fodboldforbund, og det gav i sidste ende en gylden mulighed:

”Kim Poulsen vendte efter noget tid tilbage til mig og fortalte, at han var blevet landstræner for Tanzania, og han tilbød mig at blive en del af hans stab, hvilket jeg takkede ja til. Så havde jeg tre uger med landsholdet, hvor vi var i Kenya og Ækvatorial Guinea og spillede kval-kampe til Africa Cup of Nations,” siger han og gør det klart, at det var en anderledes verden at træde ind i:

”Det var at lave noget, man kender, men med en helt anden type spillertrup og kultur, og en masse ting man skal forholde sig til. Træningskulturen dernede er meget fysisk og ikke specielt meget reel coaching, men det var noget, vi ville ændre på. Forholdene er bare anderledes, og spillerne på landsholdet er kæmpestjerner i Tanzania. Der var stor opmærksomhed, og det var meget intenst at opleve,” lyder det fra Kjærbye, der faktisk skulle have startet som både U17-landstræner og assistenttræner for landsholdet i Tanzania. En aftale der pludselig ikke var der længere fra forbundets side, og derfor vendte familien tilbage til Danmark.

Vigtig erfaring fra en anderledes kultur

Selvom arbejdet i Tanzania ikke var over en lang periode, gjorde kulturen og måden at gøre tingene på stort indtryk på Kjærbye. Noget han har taget med sig hjem i jobbet som fysisk træner hos De Kongeblå:

”Jeg er organisatorisk og struktureret anlagt og arbejder systematisk med tingene. Men ikke at lade det påvirke én for meget hvis planerne ændres, eller noget uforudset dukker op, tager jeg med mig. Selvfølgelig skal man være velforberedt, når man arbejder med spillere på det her niveau, men det at slippe de ting, du alligevel ikke kan kontrollere, er jeg blevet bedre til.”

”Der er flere forskellige virkeligheder, efter man har oplevet den del af verden, og der kan være mange rigtige måder at gøre tingene på. Vi skal finde ud af, hvilke ting der passer bedst til lige præcis de enkelte spillere, der er en del af holdet her i Lyngby,” slutter Thomas Kjærbye.