Sejr i sæsonens første kamp

Modstander: Nykøbing FC

Spillested: CM Arena, Nykøbing

Kampstart: Kl. 15:00 – søndag den 25. juli

Søndag eftermiddag blev De Kongeblås sæson skudt i gang på udebane mod oprykkerne fra Nykøbing FC. Med fra start var Frederik Ibsen og akademispilleren Sanders Ngabo, der fik deres debuter i Lyngby-trøjen, mens det også var holdets nye cheftræner Freyr Alexanderssons første gældende kamp fra sidelinjen.

Aggressivt presspil og kontrol på bolden

Kampens begyndelse bar præg af stor dominans fra Lyngbys side. I lange sekvenser fik De Kongeblå presset hjemmeholdet langt tilbage i eget felt, hvor det blev til flere indlæg dog uden at blive til store chancer. Unge Sanders Ngabo startede inde i sin Lyngby-debut og gjorde en god figur. Efter 10 minutters spil havde Lyngby stort set haft bolden på Nykøbings banehalvdel konstant, og lige så snart hjemmeholdet fik kuglen, erobrede Lyngbyerne den igen med det samme.

Efter 14 minutter erobrede De Kongeblå bolden højt på banen efter et stærkt presspil. Magnus Kaastrup tog et par træk ind i banen, sendte den modsat til Sanders Ngabo, der sendte et indlæg ind i Nykøbing-feltet. Hjemmeholdet fik dog afværget. Et par minutter senere forsøgte Frederik Gytkjær sig med et frækt langskud tæt fra midten efter en bolderobring, men forsøget sneg sig lige over mål.

Nykøbing fik spillet sig mere ind i opgøret, men efter 26 minutter nærmede Lyngby sig igen med en farlig situation. Rømer kom først på bolden og blev nedlagt lidt uden for feltet. Frederik Gytkjær stod klar ved kuglen og sendte bolden over Nykøbing-muren, og via overliggeren bragte Lyngby-spidsen udeholdet foran med 1-0 på et forrygende frisparksmål.

Efter 33 minutter fik Lyngby igen spillet hjemmeholdet helt ned i eget felt. Sanders Ngabo leverede gode ting på bolden og chippede bolden modsat til Emil Nielsen, men angriberens indlæg fik Nykøbing afværget. Hjemmeholdet kom mere på bolden som halvlegen skred frem, men uden at true Frederik Ibsen i Lyngby-målet på noget tidspunkt. I det 36. minut modtog Pascal Gregor et gult kort efter at have stoppet en kontramulighed til Nykøbing midt på banen.

Lyngby var i fuld kontrol på bolden, og det aggressive høje pres gav pote ved flere lejligheder i en første halvleg, som De Kongeblå kunne gå fra med en 1-0-føring.

Skidt start på anden halvleg

Der var ikke en gang spillet et minut af anden halvleg, før Nykøbing fik udlignet. På hjemmeholdets første chance i kampen havnede bolden for Mikkel Andersen uden for feltet, og Nykøbing-spilleren sendte et langskud i kassen i det 46. minut.

Lyngby fik i perioder presset hjemmeholdet ned at stå. I det 64. minut drev Kevin Tshiembe bolden godt frem, og Svenn Crone kom til baglinjen med et fint indlæg. Chancen løb dog ud i sandet for De Kongeblå.

Efter 69 minutter var Gytkjær i græsset efter et hårdt sammenstød. Angriberen tog sig selv af frisparket uden for feltet, men sendte det denne gang over mål. Gytkjær måtte lade sig udskifte til fordel for debutanten Petur Knudsen.

I det 74. minut var Lyngby meget tæt på et føringsmål. Et langt indkast endte hos Svenn Crone i feltet, men en stor redning sørgede for, at Crone ikke kom på måltavlen.

Hjemmeholdet var tæt på en scoring efter 79 minutter. Et fladt indlæg blev sendt i feltet, men Lyngby-debutanten Frederik Ibsen diskede op med en vigtig redning.

I det 95. minut kom forløsningen dog for De Kongeblå. Lyngby fik presset Nykøbing helt i bund. Kaastrup tog et par træk inde i feltet, lagde den til rette for indskiftede Thellufsen, der med en kølig afslutning lagde den stille og roligt i det lange hjørne til 2-1.

Mere skete der ikke, og dermed sikrede Lyngby sig en sejr i sæsonåbneren på udebane mod Nykøbing.

Nykøbing FC – Lyngby Boldklub:

0-1, Frederik Gytkjær, Lyngby Boldklub // 26’

1-1, Mikkel Andersen, Nykøbing FC // 46’

1-2, Rasmus Thellufsen // 90+5’

Startopstilling:

Frederik Ibsen, Svenn Crone, Emil Nielsen, Magnus Kaastrup, Kevin Tshiembe, Sanders Ngabo, Kasper Jørgensen, Magnus Westergaard, Pascal Gregor, Frederik Gytkjær og Marcel Rømer.

Bænken:

Tobias Juul, Kristian Riis, Petur Knudsen (ind 72’ – ud Frederik Gytkjær), Lasse Fosgaard (ind 80’ – ud Svenn Crone), Rasmus Thellufsen (ind 80’ – ud Westergaard), Adam Sørensen (ind 55’ – ud Emil Nielsen) og Abdul Hudu.