Taknemmelig Hebo hylder Lyngby Boldklub

Mathias Hebo skifter til den polske traditionsklub Cracovia, og den 25-årige fanfavorit glæder sig til at prøve sig af i udlandet. Men det er også med en smule vemod, at midtbanespilleren nu kigger tilbage på tiden i kongeblå.

Efter 100 kampe er det slut for Mathias Hebo i den kongeblå trøje. Den populære midtbanespiller skifter tilværelsen i 100 år gamle Lyngby Boldklub ud med livet som udlandsprofessionel i knap 115 år gamle Cracovia fra Krakow. Det er et skifte, som er kommet i stand over de seneste par uger – trods interesse fra særligt danske klubber:

“Der har været forskellige henvendelser fra danske klubber, men hvor jeg ikke havde mavefornemmelsen med. Jeg troede mere på projektet i Lyngby, hvis jeg skal være ærlig. Så kom den her mulighed for et par uger siden, og det er klart, at det er en kæmpe stor mulighed for mig både sportsligt og økonomisk. Det er en af de mest traditionsrige klubber i hele Polen, og jeg glæder mig især til det kendte Krakow-derby. Det bliver fedt,” fortæller Mathias Hebo.

Han er glad og stolt over tiden i Lyngby – en klub, som tog midtbanespilleren tilbage efter et svært år i Vejle.

“Jeg har været lykkelig for min tid i Lyngby. Lyngby gav mig chancen, da min karriere var gået i stå, og klubben troede på mig hele vejen. Jeg har så meget at takke for, det gælder holdkammerater, staben, folk i administrationen, sponsorerne, vores fans og bestyrelsen. Jeg har følt mig så værdsat, og har nydt hvert et sekund.”

“Højdepunktet var nok den afgørende kamp på hjemmebane mod Hobro i playoff sidste år. Jeg scorede langskudsmålet, og hvor var det bare en kæmpe forløsning og lettelse. Der var en helt euforisk stemning på stadion, da vi blev oppe,” fortæller Mathias Hebo.

Han erkender, at det bliver svært at forlade Lyngby, – men han luner sig ved minderne og tanken om, at klubben, trods en nedrykning, er på rette vej mod fremtiden:

“I det hele taget vil jeg huske tilbage på den opbakning, der har været fra fansene. Sikke en kulisse, der har været på hjemmebane, og jeg er glad for, at fansene nåede at komme tilbage efter corona, inden jeg skifter videre. Jeg elskede, når I sang mit navn og råbte, at jeg gav en omgang. Det gør jeg gerne, og jeg kan love for, at den er noget billigere i Polen,” griner Mathias Hebo, der håber det bedste for sin nu tidligere klub:

“Jeg har kun godt at sige om Lyngby, det er en fantastisk klub drevet af fantastiske mennesker i hverdagen. Og jeg er sikker på, at Lyngby nok skal få en kanon-sæson og rykke op igen. Jeg kommer i hvert fald til at følge med og kommer på stadion, hvis chancen byder sig. Alt mulig held og lykke herfra,” lyder det fra Mathias Hebo.

Mathias Hebo kom til Lyngby første gang i sommeren 2017 på en transfer fra FC Fredericia, og på nær en 1-årig afstikker til først Vejle og siden Silkeborg har midtbanespilleren optrådt i blåt siden.