Snævert nederlag trods spildominans

Søndagens aftenkamp gik til Aarhus og AGF, i en spændende kamp om tre point i Superligaen. Her skulle De Kongeblå fortsætte det gode offensive spil på en bane, der var markant bedre end ditto i Odense. Det var dog uden to af dem, der viste gode takter mod OB i form af Jens Martin Gammelby og Mathias Hebo, der også var de to eneste ændringer sammenlignet med 1-0-sejren i OB. To unge drenge i form af Magnus Warming og Rasmus Thellufsen erstatter de to karantæner og skal hjælpe med at fortsætte den positive udvikling i det kongeblå spilkoncept.

BLIV KLAR TIL JUBILÆUMSÅRET
FIND DIT KONGEBLÅ-MERCHANDISE HER!

Chancefattig nulløsning trods Warming-hopla

Selvom AGF stillede op med fire tidligere Lyngby-spillere stod Lyngby på spillet i starten af kampen, der startede i et højt tempo. En af de to nye mænd i start-11’eren, Magnus Warming lignede en mand i hopla og allerede efter 8 minutter havde han skabt en stor chance og trukket et gult. Langsomt fik AGF mere og mere spil uden at blive at blive rigtigt farlige, hvilket giver plads til kontraen og de hurtige oppe foran. Emil Nielsens sædvanlige arbejdsindsats blev her bevist hvor han brød bolden på egen halvdel, men kontraen til ham løb ud i sandet.

Et par minutter blev AGF farlige, hvor Thorsteinsson tog et par kække driblinger, men Thomas Mikkelsen parrerede afslutningen. Efter små 30 minutter legede Torp sæl med bolden på hovedet, og det kunne Patrick Olsen ikke lide, der lavede en grim Nigel De Jong-agtig tackling på ham, men de følgende to dødbolde slået af selvsamme Torp, blev aldrig farlige. Lyngby-DNA’et, som Carit Falch har lagt meget fokus på i opstarten, er blandt andet begrebet bag offensiv og teknisk spillet fodbold. Det ville Magnus Warming om nogen vise, med hurtige træk AGF-forsvaret havde svært ved at forsvare sig mod. Mod enden af den målløse halvleg fik han også trukket endnu et gult kort på den tidligere Lyngby mand, Alexander Munksgaard. En fin første kongeblå halvleg, som dog ender målløst.

Lyngby boldstyrende, men AGF-dødbold afgjorde det

I pausen kom Emil Kornvig ind i stedet for onsdagens målscorer Christian Greko, men uanset hvad var det et forandret AGF-hold der kom ud fra pausen. De skulle kun bruge fire minutter og et hjørnespark til at komme på 1-0, hvor Casper Højer slog et skarpt indlæg, som rodede rundt og endte hos Thorsteinsson, der kunne sparke den op i nettaget.

Efter 62 minutter skete det mange AGF-fans måske frygtede. Ind kommer nyindkøbet fra dagens modstander Magnus Kaastrup sammen med Svenn Crone og Lasse Fosgaard i stedet for Emil Nielsen, Kasper Jørgensen og Pascal Gregor. Kaastrup kom ind med fornyet energi, for AGF havde siddet på spillet i hele anden halvleg, og kun et par minutter skulle han bruge på at vise sit talent og sine hurtige fødder – faktisk op til flere gange.

Indskiftningerne gav Lyngby tro på tingene med øjeblikkelig virkning, og De Kongeblå fik meget mere boldbesiddelse, men det blev kun sporadisk farligt med skud fra distancen. Boldbesiddelsen fortæller, at Lyngby lå på 2/3 af spillet, men det hjælper ikke, hvis man ikke bliver farlig når man har den.

I det sidste kvarter af kampen var al boldbesiddelse kongeblå, og det gjorde, at David Nielsen noget utraditionelt ændrede taktikken til 4-4-1-1, for at få flere mænd ind på midtbanen, hvor Lyngby dominerede. Kort efter fik Kaastrup en mulighed for skud på mål, men skuddet blev rettet af og fandt næsten den anden indskifter Svenn Crone, men det blev kun til et hjørne. Lucas Ørneborg blev skiftet ind for at lægge det allersidste offensive pres med fem minutter igen, i stedet for Rasmus Thellufsen.

Magnus Warming var i hopla i første halvleg, og han tog bolden til fødderne og satte frækt to mand og lagde den ind på bagerste. Kaastrup og Fosgaard kunne akkurat ikke finde målet, hvor Casper Højer heroisk fik afværget den meget farlige situation. Det blev ikke til mere, og vi må tage tilbage til kongens by med en tom pointkuffert trods rigtigt godt offensivt Lyngby-spil

FÅ KONGEBLÅ STRØM OG STØT LBK
BLUE ENERGY STØTTER MED 500,- FOR HVER KUNDE!

AGF 1 – 0 Lyngby Boldklub
50′ – J. D. Thorsteinsson

Startopstilling:
1 Thomas Mikkelsen
2 Kasper Enghardt (C)
7 Emil Nielsen
10 Rasmus Thellufsen
16 Christian Greko
18 Kevin Tshiembe
19 Magnus Warming
20 Kasper Jørgensen
23 Pascal Gregor
29 Victor Torp
30 Marcel Rømer

Bænk:

28 Frederik Schram
4 Svenn Crone (ind 63′ -> Pascal Gregor)
6 Frederik Winther
9 Lasse Fosgaard (ind 63′ -> Kasper Jørgensen)
11 Magnus Kaastrup (ind 63′ -> Emil Nielsen)
21 Lucas Ørneborg (ind 85′ -> Rasmus Thellufsen)
25 Emil Kornvig (ind 46′ -> Christian Greko)

Du kan se flere billeder og indhold om Lyngby Boldklub på vores Facebook,Instagram, LinkedIn og Twitter.