Femdoblet sponsorindtjening over de sidste tre år

Lyngby-projektet har medført positive takter i den traditionsrige fodboldklub, hvor der har været en stærk udvikling på den kommercielle side af virksomheden, siden Friends of Lyngby tog over i klubben.

Siden 2018 har der blæst nye og positive vinde over Lundtoftevej, hvor Friends of Lyngby har forsøgt at skabe en klub i balance, der har fokus på det lokale og arbejder ambitiøst med talentudvikling på højeste hylde.

Talentarbejdet går fremragende, og i maskinrummet af den kommercielle afdeling bliver der også arbejdet benhårdt på at skabe en bæredygtig forretning, der kan sikre et fundament, som hele projektet kan stå på skuldrene af. Og denne del af forretning har kun oplevet en ting, siden FoL tog over – nemlig en markant styrkelse. Faktisk har klubben også i et turbulent år med corona nået sine sponsorbudgetter, og vi har taget en snak med kommerciel chef Kristian Maimann om denne positive udvikling, og hvad der har skabt den:

”Vores sponsorindtægter mindede om et hold i 2. division, da vi startede tilbage i 2018, og derfor har det været hårdt arbejde at nå til, hvor vi er i dag, hvor indtægterne er blevet femdoblet og ligger på lige over 8,5 millioner. Missionen har været at genskabe tilliden til, at Lyngby Boldklub er nogle, man kan stole på. Vi har ville være en ligeværdig forretningspartner, som kan skabe værdi for virksomheder i alle størrelser, og det er vi lykkedes med,” siger Maimann, der videre fortæller om, hvad der er unikt ved måden, som Lyngby gør tingene på.

”Vi har taget udgangspunkt i at være en lokalt baseret klub, som kan noget andet end de noget større og anderledes klubber, der ligger omkring os. Vi kan noget på nærvær og lokalforankring. Vores netværk er blevet rigtigt stærkt, og vi forsøger at give og udvise et unikt nærvær med vores kunder. Der er ikke langt fra store til små partnere, hvor alle er lige vigtige, og alle kan matches op. Hvis man giver noget i netværket, er man sikker på at få lige så meget eller mere tilbage, og vi er behjælpelige med at skubbe det godt på vej,” fortæller den kongeblå kommercielle chef.

Hvis man kigger på en analyse af den danske fodboldbranche, så er Lyngby et hold, der de seneste år har være både i Superligaen og 1. division. Derfor er stabiliteten vigtigt på den kommercielle side, og den må for alt i verden ikke forsvinde:

”Der er et stabilt grundlag for at fortsætte den gode udvikling på den kommercielle front, uanset hvad fremtiden bringer. Vi har forsøgt at få hele byen med, og vi har rundet 220 partnere, som også var et mål i vores 3-årsplan. Nu er det tid til at kigge på next step og blive ved med at vokse, og det er også vigtigt for projektet, at vi kan det – også selvom vi kæmper med vores faciliteter og et VIP-kapacitetsproblem i forhold til stadion,” siger Kristian Maimann og uddyber:

”Vi begynder at nærme os vores grænse for, hvor mange VIP-gæster vi fysisk kan have på stadion, når corona-restriktionerne engang igen tillader det. Vi har faktisk ikke mange varer tilbage på hylderne i forhold til loungepladser og eksponering, og derfor har vi brug for det nye stadionprojekt for at kunne lukke hullet op til vores konkurrenter i Superligaen. Vi er dog meget optimistiske, og vi oplever også nogle stærke tendenser i vores netværk, som vi også fortsat investerer i. Det går for eksempel på kampdage, og her tænker vi hele tiden kreativt, da vi netop mangler faciliteterne. Så projektet går den rigtige vej, og vi er stolte af den rejse, vi har været på, men vi er ikke tilfredse. Vi skal videre og vokse endnu mere, samt have hele byen med,” afslutter Kristian Maimann.