Året der gik: U19-holdet går ubesejret på ferie

Det har selvsagt været et meget turbulent år udenfor banen, men Lyngbys U19-drenge har været inde i en rivende positiv udvikling – både pointmæssigt og spillemæssigt. Holdet overvintrer på 4. pladsen efter en pointmæssig sløj start med tre nederlag i de første fire kampe, men har sidenhen være ubesejrede i landets bedste ungdomsturnering.

Selvom corona har fyldt meget i 2020, og Lyngbys U19-drenge kun nåede at spille to kampe i foråret har holdet udviklet sig sindssygt meget. Og især den dårlige pointmæssige sæsonstart viste sig at være lærerig, beretter Carit Falch, der var U19-træner i størstedelen af sæsonen, men nu er blevet forfremmet som cheftræner for seniorholdet:

”Vi startede med kun tre point i de første fire kampe, men spillede faktisk rigtigt god fodbold i de første kampe. Kæmpe cadeau til drengene, der fortsatte med at have tillid til konceptet med højt pres og offensiv fodbold, og udviklede sig meget i løbet af sæsonen – og det er også grunden til, vi går på ferie med ni ubesejrede Liga-kampe i baggagen,” fortæller Carit Falch og fortsætter:

”Det er egentligt den samme process seniorholdet nu er inde i, hvor spillerne begynder at tro på konceptet og viser fremgang, selvom vi ikke får de ønskede resultater. U19-holdet er ekstremt talentfuldt med masser af Lyngby-DNA. Det bevidner de mange førsteholdsdebutanter i 2020 også om, for det er allesammen spillere, der har leveret masser af gode præstationer på U19-holdet,” slutter han.

Dermed er U19-drengene nu ubesejrede i ni ligakampe i streg – og det er mest af alle hold i U19-ligaen.

Særdeles mange debutanter:
Som konsekvens af de mange dygtige spillere har der været mange U19-debutanter på førsteholdet i 2020. Hele otte styks har fået debut på førsteholdet, og hertil kan du lægge Frederik Winther og Emil Kornvig, der først er blevet seniorspillere i sommer, men har fået sin Kongeblå debut i 2019.

De mange debutanter er ikke tilfældigt, og det er både et udtryk for en meget talentfuld gruppe og klubbens strategi. Det fortæller adm. direktør, Andreas Byder:

”Vi er en klub, der elsker at give unge talenter hår på brystet ved minutter på førsteholdet, og det er en klar del af vores strategi. Når det er sagt, har den gruppe af U19-drenge været nærmest umulige at komme udenom, for de har vist et tårnhøjt niveau, og er klar til langsomt at spille sig ind i seniorfodboldverden.”

De seks U19-debutanter på førsteholdet var Lauge Sandgrav (som egentligt er U17-spiller, men spiller med U19-holdet), Jakob Vadstrup, Thor Høholt, Filip Panjeskovic, Casper Dani Winther, Lucas Ørneborg, Willads Delvin og Jonathan Ægidius og derudover fik to U19-spillere på papiret også minutter på førsteholdet i form af Frederik Winther (2019) og Emil Kornvig (2019) i foråret.