Lyngby Boldklub afskediger cheftræner Christian Nielsen

Lyngby Boldklub har i dag valgt at stoppe samarbejdet med cheftræner Christian Nielsen. Klubbens ledelse og ejerkreds har evalueret efterårets resultater, samt samarbejdet med Christian Nielsen og har på den baggrund besluttet at ansætte Carit Falch som permanent cheftræner og ændre i klubbens ledelse.

Carit Falch overtager cheftrænerposten fra Christian Nielsen. Det står på bundlinjen efter et efterår, der har budt på for få point for Lyngby i Superligaen. Selvom klubbens ledelse og ejere havde sat forventningerne efter en tilværelse i bunden af rækken, hvor der skulle kæmpes hårdt om hvert et point, så er pointhøsten trods alt utilfredsstillende. Og den er ifølge klubbens adm. direktør Andreas Byder et tungt argument for at skifte ud på cheftrænerposten:

”Isoleret er det ikke en katastrofe for os at overvintre som nummer 12, men virkeligheden er jo desværre, at holdet i hele 2020 blot har vundet to kampe og ved flere lejligheder har været alt for langt fra der, hvor vi ønsker at være rent pointmæssigt, spillemæssigt og ikke mindst strategisk. Derudover har vi også haft samarbejdsudfordringer i den sportslige afdeling, som gør, vi er nødt at agere på flere fronter,” fortæller Andreas Byder og fortsætter:

”Christian er en klubmand, og han har været med i en af de mest fantastiske perioder i Lyngby Boldklub i mange årtier. Det skylder vi ham en kæmpe tak for, og på bundlinjen står, at Christian på trods af årets resultater tog stafetten på et meget svært tidspunkt og formede en utrolig oprykning og også lykkedes med at overleve det første år i Superligaen. Vi ønsker Christian al muligt held og lykke fremover,” udtaler Andreas Byder.

Om valget af Carit Falch siger Andreas Byder:

”Carit har stået i spidsen for holdet i en vanskelig tid, men har på ganske kort tid vundet hele husets tillid. Han har fået vores Lyngby-udtryk tilbage på banen og har givet spillerne troen på, at overlevelse er mulig, uden vi går på kompromis med klubbens identitet og spillestil. Han har desuden et rigtig godt blik for, hvem af de unge på akademiet som kan bidrage på førsteholdet både nu og i fremtiden, og derfor synes vi, at Carit på flere områder er den rigtige cheftræner for Lyngby Boldklub nu,” udtaler Andreas Byder.

Ændring i ledelsen

Efter det skuffende efterår har klubbens bestyrelse evalueret hele det sportslige setup og i den forbindelse besluttet en ny model for ledelsen i klubben, samt foretaget ændringer i de sportslige beslutningsprocesser. I denne rokade overgår Birger Jørgensen til en ny stilling og forlader dermed jobbet som sportschef. I sin nye rolle skal Birger Jørgensen i højere grad bidrage til at bygge klub med sin viden og erfaring fra tyve år i dansk fodbold – og i mindre grad deltage i den strategiske ledelse af klubben:

”Vi er glade for, at Birger i den forbindelse har takket ja til en ny rolle i klubben, hvor hans mangeårige erfaring fra dansk fodbold, hans kontakter internationalt og lokale engagement her i Lyngby kommer os til gavn, ligesom vi bibeholder en stor ressource i relation til arbejdet med Divisionsforeningen og DBU. Vi står overfor et ekstremt vigtigt 2021, hvor Lyngby Stadion skal i udbud, og hvor klubben skal tage næste skridt, og der har Birger en rolle at spille til gavn for hele klubben,” fortæller Andreas Byder.

Ledelsen udgøres fremover af Andreas Byder, talentchef Nicas Kjeldsen og kommerciel chef Kristian Maimann. Sportschefopgaverne fordeles i den kommende tid mellem Nicas Kjeldsen og Andreas Byder, mens klubben afsøger mulighederne for at tilknytte endnu en ledelsesperson til den sportslige afdeling.

Lyngby Boldklub overvintrer på 12. pladsen i 3F Superligaen, der startes op igen onsdag d. 3. februar – for Lyngbys vedkommende med en udekamp mod OB.