Jakob Vadstrup: Fra fodboldtræt til førsteholdsmålscorer

I tirsdagens træningskamp mod Hvidovre IF blev venstrebacken Jakob Vadstrup Larsen debutantmålscorer for Lyngbys førstehold. Vejen til Lyngbys førstehold har ikke været en dans på roser for den 17-årige forsvarsspiller, der har spillet i Lyngby siden U8.

Da Jakob Vadstrup i 2011 som U8-spiller skiftede fra KFUM til Lyngby Boldklub i 2011 var det fordi han var alt for god til KFUM. Han og hans far havde hørt gode ting om Lyngbys ungdomshold, hvor især de bløde værdier og vigtigheden i at have det sjovt var centrale.

Vadstrup havde altid kun haft fodbold i hovedet, og indtil han kom på Lyngbys U17-hold havde han aldrig tænkt på at stoppe. Men hans første år på U17 blev anderledes. Han var for lille, for langsom og for svag til at spille kampe i U17-ligaen – så han tog et skæbnesvangert valg:

”Jeg var faktisk tæt på at stoppe til fodbold, fordi jeg ikke synes det var sjovt. Men jeg valgte at kæmpe endnu hårdere end de andre, så jeg begyndte at selvtræne, gå rigtigt meget i styrkelokalet, fokusere på min kost og vigtigst af alt; have en mentaltræner tilknyttet. Det gav pote. Udover de fysiske aspekter, var min mentaltræner en ekstrem vigtig del af at få lysten tilbage”, fortæller Jakob Vadstrup.

Endnu mere modgang vendes til noget positivt
Den halvsæson efter sit træningsmania år på U17 spillede han faktisk meget, men niveauet forblev uforløst. Efter jul på U17-holdet kom niveauet endelig, og holdet lå på førstepladsen i den svære U17-liga. Men så kom corona:

”Efter halvandet år på U17, hvor jeg gik fra slet ikke at spille til at spille, men dog dårligt, fik jeg og vi det endelig til at køre. Vi spillede forrygende i foråret 2020, men så kom corona og aflyste sæsonen. Jeg så coronapausen som endnu en mulighed for at bygge på det fysiske”, fortæller hovedpersonen.

Han opsøgte MT Performance, der iværksatte et tretimers styrkeprogram tre gange om ugen. Programmet var ud over den normale træning i Lyngby, men det gav pote. For da sæsonen begyndte igen, var han stærkere, bedre og hurtigere – og nu var han klar til at spille med U19-holdet.

Han blev U19-spiller i sommer og har siddet tungt på venstrebacken. Det kulminerede mandag, da han skulle træne med førsteholdet og tirsdag blev han både udtaget til førsteholdskamp og scorede. Hvem ved hvad fremtiden bringer?

Jakob Vadstrup er et navn Lyngby-fans skal huske i fremtiden – for han er et klasseeksempel på, hvad hårdt arbejde, determination og tro på fremtiden kan gøre i fodboldens verden. Vi glæder os til at følge Vadstrup tæt i de kommende år.