Lyngbys akademi er bedst repræsenteret på Hjulmands landshold

I dag udtog landstræner, Kasper Hjulmand, sin tredje landsholdstrup siden han i sommer overtog det vel nok mest prestigefyldte trænerjob i Danmark. I de tre landsholdsudtagelser har der været hele seks spillere, med akademibaggrund i Lyngby Boldklub repræsenteret, og det er flest af alle klubber.

Gammel kærlighed ruster ikke. Det ordsprog beskriver meget godt den tidligere Lyngby-træner og nuværende A-landsholdstræner, Kasper Hjulmands forhold til hans tidligere klub. Lyngby Boldklub har nemlig haft hele seks tidligere akademispillere repræsenteret i Hjulmands tre landsholdsudtagelser, og det er flest af alle klubber.

De seks spillere er Yussuf Poulsen, Anders Christiansen, Lasse Schöne, Christian Nørgaard, Jacob Bruun Larsen og Christian Gytkjær, der I weekenden scorede sit første mål for sin nye klub A.C. Monza.

Talentchef i Lyngby, Nicas Kjeldsen, er stolt over skulderklappet, der både bevidner om et godt akademi, men også sætter store forventninger i fremtiden:

”Vi er ekstraordinært stolte af at producere spillere til den allerøverste hylde. Det er et skulderklap til os, og det hårde arbejde vi stadig laver med vores akademispillere hver eneste dag. Vi tror på, at hemmeligheden på den lange bane er, at vi ikke kun uddanner fodboldspillere, men også giver drengene nogle sunde menneskelige værdier, de kan tage med videre. Det vil vi fortsat gøre”.

Han lægger også mærke til en speciel tendens ved de seks spillere, og fortæller at det er en klar del af Lyngbys strategi, der fokuserer på den individuelle spillers udvikling:

”Jeg bemærker at tre ud af de seks omtalte spillere ikke nåede at få blive integreret på førsteholdet inden turen gik til udlandet. Det er en klar del af vores strategi, for vi vil ikke stå i vejen for vores ungdomsspilleres udlandsdrømme og potentiale. Det tror jeg helt klart, er en af grundene til, at vi trods et relativt lille ungdomsbudget ligger i toppen af denne og mange andre talentstatistikker”, afslutter han.

Alle seks spillere undtagen Jacob Bruun Larsen har været i Lyngby Boldklub samtidig med Kasper Hjulmand, der var henholdsvis reserve- og førsteholdstræner i perioden 2003 til 2008.

Top 3 over de klubber, der har produceret flest spillere til Hjulmands landshold:

1. Lyngby Boldklub                                                               6
  2. Brøndby IF                                                                         5
  3. FC Midtjylland, Esbjerg og FC Nordsjælland            4

Kilde: https://lbklive.dk/Aakjaer-analyse