Lyngby Boldklubs spillere af egen avl får mest spilletid

I indeværende sæson har der allerede været 11 Lyngby-spillere af egen avl på banen for De Kongeblå, hvilket er mest af alle Superligaklubberne. De 11 spillere har på 40 kampe fået hele 2273 minutters spilletid, hvilket også er flest.

Det kan godt være at Lyngby Boldklub ligger i den kedelige ende af Superligaen, men når det kommer til brugen af unge spillere og egne talenter er de helt i toppen. Faktisk får Lyngby-spillere af egen avl i gennemsnit ca. en time spilletid hver gang de spiller, og det er noget Lyngbys adm. direktør, Andreas Byder, er stolt af:

”Vi sætter en dyd i at give unge Lyngby-drenge chancen på førsteholdet, og vi er stolte af endnu engang at være helt i toppen i akademistatistikkerne. Jeg er ikke i tvivl om, at mange af spillerne vil spille en stor rolle i denne sæson, når vi skal ud og jage overlevelsen – og det starter allerede på søndag i Parken mod FCK”, fortæller direktøren.

Talentchefen fra Lyngby Boldklub, Nicas Kjeldsen, er også begejstret for brugen af unge spillere, men giver anerkendelsen til de Lyngby-værdier, som trænerne hver dag implementerer i de unge spillere, allerede fra U13-årgangen:

”At vi i denne sæson har givet spilletid til hele 11 forskellige spillere med Lyngby-DNA er ikke tilfældigt, for vi uddanner spillerne i meget mere end ”bare” at spille fodbold. Det er uendeligt vigtigt for os, at vi ikke bare producerer døgnfluer, men spillere der er rustet til at begå sig på det højeste niveau”, fortæller Nicas Kjeldsen.

De 11 spillere med akademibaggrund i Lyngby er Frederik Winther, Brian Hamalainen, Nicolai Geertsen, Kevin Tshiembe, Frederik Gytkjær, Casper ’Dani’ Winther, Emil Kornvig, Filip Panjeskovic, Gustav Marcussen, Ertugrul Teksen og Willads Delvin.

Antal benyttede spillere af egen avl i de respektive Superligaklubber i indeværende sæson:
1. Lyngby BK………………………………………11 spillere – 40 kampe – 2273 minutter.
2. OB………………………………………………….5 spillere – 30 kampe – 2201 minutter.
3. FC Nordsjælland…………………………….10 spillere – 44 kampe – 2026 minutter.
4. AaB……………………………………………….10 spillere – 34 kampe – 1898 minutter.
5. Brøndby IF……………………………………..7 spillere – 30 kampe – 1719 minutter.
6. FC København………………………………..5 spillere – 21 kampe – 1676 minutter.
7. Randers FC……………………………………..5 spillere – 24 kampe – 1373 minutter.
8. FC Midtjylland………………………………..6 spillere – 22 kampe – 1024 minutter.
9. Vejle BK………………………………………….2 spillere – 11 kampe – 685 minutter.
10. AGF……………………………………………….4 spillere – 15 kampe – 630 minutter.
11. SønderjyskE……………………………………3 spillere – 12 kampe – 347 minutter.
12. AC Horsens…………………………………….0 spillere – 0 kampe – 0 minutter.