Akademiets historiske uge afsluttes med trofæ

Det er ingen hemmelighed at Lyngby Boldklub har et af Danmarks bedste akademier, men denne uge skulle vise sig at være historisk. Store salg, lutter sejre i ungdoms-divisionerne, rent bord for alle ungdomshold og et trofæ må er en mere en godkendt akademi-uge.

Mandag blev Lyngbys 19-årige viceanfører, Frederik Winther, solgt til Bundesligaens nummer to fra FC Augsburg for et fornemt millionbeløb. Denne handel viser, at akademiet stadig kan producere spillere til den øverste hylde i fodboldverdenen. Succesen fortsætter i det tyske, hvor Lyngby-drengen Maurits Kjærgaard blev udvalgt til at repræsentere den prestigefulde Next Gen-liste over de 60 største talenter fra årgang 2003, som den eneste dansker.

Senere onsdag fik Casper Dani Winther debut i den kongeblå seniortrøje, da han fik 45 minutter mod Brønshøj i pokalen. Den kun 17-årige midtbanedynamo kom til Lyngby som 13-årig fra Brede IF, hvor han også bor hos sine forældre, og har sin faglige hverdag på Virum Gymnasium.

I lørdagens tre akademi-kampe gør Lyngbys U15, U17 og U19-hold rent bord i Silkeborg, og vinder de tre kampe med henholdsvis 4-0, 5-1 og 3-2. Dermed blev det en god tur hjem over broen for de unge kongeblå talenter.

Og som om det ikke var nok, fik Lyngbys U14-drenge erobret vores naboer fra nord, da de i fredags drog til IFK Invitional i Sverige. Her blev det til en 9-0- og 4-1-sejr i gruppespillet og i søndagens semifinale bød på et Kasper Kastrup-show, da han scorede alle tre mål i semifinalens 3-0-sejr. I finalen ventede værterne fra IFK Göteborg, og en 1-0-sejr skulle vise sig at være nok, til at bringe trofæet med tilbage til Kongens Lyngby.

Uden Sydbank og Dansk Miljøanalyse ville denne vanvittige akademi-weekend ikke kunne lade sig gøre, så der skal lyde en kæmpe tak for deres kongeblå støtte.

#LyngbyAkademi #SammenForLyngby