Lyngby Boldklub tager afstand fra homofobiske udtalelser

I søndagens kamp mod SønderjyskE blev André Riel i det 90. minut vist ud for upassende sprogbrug i form af et homofobisk udråb. Lyngby Boldklub beklager og tager skarp afstand fra udtalelserne.

Det røde kort har medført en indberetning til Fodboldens Disciplinærudvalg, der nu skal vurdere straffen til Riel. Lyngby Boldklub og André Riel har i den forbindelse indsendt en redegørelse til DBU om forløbet og ønsker desuden at benytte lejligheden til at slå fast, at Lyngby Boldklub er en klub for alle:

”I Lyngby tager vi kraftigt afstand fra homofobi og homofobiske udtalelser, uanset hvornår eller under hvilke omstændigheder de fremkommer. Det er noget, der ligger meget langt fra vores værdisæt, for vi er en klub, der rummer alle uanset race, køn, seksualitet, eller hvad der ellers måtte betyde noget for den enkelte,” fortæller adm. direktør Andreas Byder.

André Riel har overfor Lyngby Boldklub og i redegørelsen til DBU erkendt, at han kom med følgende udsagn i kampen: ”Rejs dig op din fucking homo”. Sagen bliver også håndteret internt:

”Vi har i Lyngby et adfærdskodeks og et værdisæt, som Riel har forbrudt sig imod med sit udråb. Det håndterer vi internt, som vi gør med alle personalesager. Det var tydeligt for os med det samme, at Riel havde sagt noget, der var langt over stregen, og det har vi fået bekræftet. Vores cheftræner tog også afstand fra det straks efter kampen, for homofobi er som sagt noget, vi sammen med resten af dansk fodbold skal til livs,” fortæller Andreas Byder.

André Riel beklager sine udtalelser i kampen:

”Det er noget, jeg kommer til at sige i kampens hede, da jeg er frustreret over et frispark, som jeg synes er forkert dømt. Men det er absolut ikke nogen undskyldning, og derfor er det vigtigt for mig at erkende og undskylde mit udråb – også overfor klubben, klubbens fans og sponsorer, mine holdkammerater, SønderjyskE og alle andre. Jeg har intet imod homoseksuelle, og støtter sammen med resten af dansk fodbold op om de kampagner og tiltag, der bliver lavet for at støtte homoseksuelles rettigheder,” fortæller André Riel.

Hele sagen vurderes nu af Fodboldens Disciplinærinstans, hvorfor Lyngby Boldklub afventer den endelige karantænedom for det røde kort.