Lyngby Boldklub sælger Gustav Marcussen

Lyngby Boldklub kan i dag offentliggøre salget af Gustav Marcussen til KFC Uerdingen 05, der til dagligt spiller i den tyske 3. Bundesliga. Klubben har gang i et særdeles ambitiøst projekt, hvor målet er at komme tilbage til Bundesligaen.

Endnu engang sender Lyngby en spiller af egen avl til udlandet. Denne gang er det Gustav Marcussen, der får muligheden for at prøve sig selv af i udlandet. Destinationen er tysk fodbold og KFC Uerdingen, der har flere prominente navne på lønningslisten såsom verdensmester Kevin Großkreutz og den tidligere Bayern-forsvarer Jan Kirchhoff.

Klubben har også tidligere huset store danske fodboldspillere som Brian Laudrup, Jan Heintze og senest Andreas Maxsø. Dermed fortsætter Gus den stolte danskertradition i klubben, og i Lyngby Boldklub er man glade for at det er lykkedes at realisere hans store drøm om et udlandseventyr:

”Vi har en klar strategi for vores spillere af egen avl, og vi glæder os altid når det lykkedes os at udvikle spillere, der får en rolle på vores førstehold og ender med at blive solgt videre til udlandet. Gus fik debut som 19-årig og har været en del af vores rejse de senere år, fået debut på U21-landsholdet og vist sit store potentiale. Vi er stolte over, at vi igen sender en af vores egne ud i Europa, og vi glæder os til at følge Gus’ tid i Uerdingen” fortæller Lyngbys sportschef, Birger Jørgensen.

Gustav Marcussen har fået sin fodboldopdragelse i Lyngby, og har dermed kun spillet seniorfodbold for De Kongeblå. Han har spillet 84 kampe for klubben med 7 mål og 11 assists til følge. Det er ikke første gang Lyngby sælger en ung førsteholdsspiller til en ambitiøs tysk 3. Bundesligaklub. I 2013 solgte Lyngby Boldklub den unge Yussuf Poulsen til RB Leipzig, og Gustav Marcussen glæder sig til at tage samme tur og prøve sig af i udlandet:

”Skiftet til KFC Uerdingen og det projekt, de har gang i, er på mange måder det helt rigtige næste step for mig. Uerdingen har haft mig i kikkerten i noget tid, og ud fra de møder vi har haft kan jeg mærke, at de tror på mig og at jeg kan få en rolle i deres ambitiøse planer. Jeg har haft en fantastisk tid i Lyngby, men altid haft en drøm om at komme til udlandet. Det er lykkedes nu, og det er jeg rigtig taknemmelig overfor. Jeg skylder en stor tak til de trænere og holdkammerater, jeg har haft gennem årene, og jeg glæder mig til at følge Lyngby fra afstand” fortæller Gustav Marcussen.

Også cheftræner Christian Nielsen er glad på Marcussens vegne:

”Det er altid specielt når en akademispiller, som har været i klubben længe, skal videre. Det er på den ene side vemodigt, at sige farvel til Gus for denne gang, og på den anden side er det glædeligt, at der opstået en god mulighed for både Gus og klubben. Det er en klar del at klubbens strategi, at udvikle og sælge spillere og vi er stolte af at sende en spiller til udlandet. Da Gus fik muligheden for at få en sportslig drøm opfyldt om et udenlandsskifte gik det hurtigt, for vi ved hvor meget det betyder for ham. Vi ønsker Gus alt det bedste og vil følge ham tæt fremover”, fortæller Christian Nielsen.