Brian Hamalainen skifter hjem til Kongens Lyngby

Brian Hamalainen er ny Lyngby-spiller, og kan dermed trække den kongeblå trøje over hovedet for anden periode i sin karriere. Hamalainen, som har sin fodboldopvækst i Lyngbys talentfulde akademiafdeling, har siden sit skifte fra Lyngby i 2011 været udenlandsprofessionel med ophold i Zulte Waregem, KRC Genk og Dynamo Dredsen.

Fredag står det klart, at Brian Hamalainen vender hjem til Superligaen og Lyngby Boldklub efter ni succesfulde år i udlandet. Tidligere i preseasonen trænede han med superligaholdet, og det føltes helt rigtigt at have Lyngby-emblemet på brystet igen:

”Jeg er glad og stolt af endelig at kunne offentliggøre, at jeg den næste sæson vil spille i min hjerteklub. Her fik jeg min fodboldopdragelse, og de muliggjorde min udenlandske karriere. Det bliver fedt at spille i Superligaen igen, men også rigtigt fedt at kunne lære fra sig til de mange unge spillere, der er i truppen”, fortæller Brian Hamalainen.

SKAL DU SE HAMALAINENS DEBUT? KØB BILLET HER

Historien om den 31-årige forsvarsspiller er ikke helt normal. Udover at være professionel fodboldspiller er han også en aktiv del af Friends of Lyngby. Han garanterer, at det ikke vil have nogen indflydelse for spillet på banen:

”Da jeg fik muligheden for at være med i den bevægelse og det projekt, som Friends of Lyngby havde gang i, var jeg ikke i tvivl. At jeg så nu er spiller i klubben kommer ikke til at ændre noget, for det er selvfølgelig klart, at jeg ikke får nogen særbehandling”, siger han og griner.

Lyngbys cheftræner, Christian Nielsen, har også roser til overs for Brian, som vil gøre en forskel i en meget spændende superligasæson:

”Brian er en fantastisk fyr, en dygtig fodboldspiller og har Lyngby i hjertet – det er tre ting vi altid kan bruge. Det er fantastisk at se Brian tilbage hos os, jeg har tidligere trænet ham på akademiet og har et særdeles godt kendskab til ham. Han har hele tiden fulgt klubben fra afstand og besøgt når muligheden tillod det. Da muligheden for at hente Brian hjem opstod, gik det hurtigt. Han bliver en vigtig del af vores 100-årssæson og de to kommende superligasæsoner”, fortæller Christian Nielsen.

KØB DIT SÆSONKORT OG FÅ FORTRINSRET HER

Brian Hamalainen har spillet 102 kampe i den kongeblå Lyngby-trøje. Siden skiftet fra barndomsklubben Lyngby i 2011 har han spillet af to omgange i Zulte Waregem og KRC Genk inden han tog til tyske Dynamo Dresden. Derudover har han repræsenteret Danmark på alle ungdomsniveauer og er medejer af Lyngby Boldklub som en del af Friends of Lyngby. Han har skrevet en to-årig kontrakt med Lyngby.