Ungdommen en bærende kraft i en seværdig sæson for De Kongeblå

Det blev til en lykkelig slutning for Lyngby Boldklub på Superliga-eventyret anno 19/20, da Hobro IK blev overvundet i to drabelige playoff-opgør, hvor vi skulle ned til sidste spark, inden det hele var afgjort, og Lyngby Stadion kunne eksplodere i ekstase. Det var dog bare punktummet på en flot og spændende sæson for De Kongeblå, der har været på noget af en rejse siden oprykningen til Superligaen sidste sommer. For bare at nævne nogle af højdepunkterne kan nævnes den fantastiske start, hvor Frederik Gytkjær satte Mathias Ross på halen, og AaB blev sendt hjem til Jylland uden point. Ikke mange uger efter var Gytkjær igen på spil, da han headede bolden i kassen til stor glæde for hele Lyngby Stadion og stemningsafsnittet, hvilket sikrede 2-1-sejren mod bronzevinderne fra AGF. Apropos stemningsafsnittet kan også nævnes vanvidskampen mod OB, hvor Patrick da Silva sørgede for kæmpe bunke efter hans 4-3-scoring kort før tid. Efteråret blev kronet med en sejr mod Silkeborg i december, hvorefter det lidt mere svære forår ventede.

Udover de spillemæssige højdepunkter har det også været rigtig positivt i forhold til de strategiske mål, som vi har lagt for førsteholdstruppen. Nedenfor kan I se nogle af de mål og facts, der er blevet opfyldt i løbet af sæsonen.

• Home Grown spillere = 32% af spilletiden
  • Home Grown spillere i truppen = 40%
  • Spillere U/22 år. = 31 % af spilletiden
  • Debut fra Akademi = Emil Kornvig, Ertugrul Teksen, Filip Panjeskovic, Thor Hørholt
  • Vi har benyttet 27 spillere i Superligaen (alle spillere fra førsteholdstruppen har været på banen undtagen Oskar Snorre udlejet/skadet)

Home Grown spillere har fået deres fodboldopvækst i Lyngby Boldklub, og her kan nævnes Frederik Gytkjær, Frederik Winther og Gustav Marcussen som eksempler. Vi har også haft masser af unge spillere i aktion, og vi elsker at se vores akademi-spillere få debut, hvor de alle har markeret sig med flotte indhop i løbet af sæsonen, og vi ser frem til endnu flere i kommende sæson. Vi går også op i, at alle får chancen, og her har alle fået en mulighed for at vise sig frem på den store scene.

Der er også nogle spillere, der har udmærket sig ekstra meget denne sæson, hvor Rezan Corlu med sine otte mål og otte assist var en stor profil på Lyngby-holdet, og han blev fortjent hyldet som årets spiller ved sidste kamp. Frederik Winther er i denne sæson trådt frem som en bærende kraft for De Kongeblå, og for andet år i streg blev han kåret til årets talent, hvor han spillede over 30 kampe, og i en alder af bare 19 år har han allerede spillet 41 kampe for Lyngby-holdet. Sidste pris der blev givet omkring sæsonafslutningen var Årets Værdi Spiller, og her var det tæt løb, men valget faldt på Lyngby-drengen Lasse Fosgaard, der har stor betydning både på og udenfor banen, hvor han altid er en verdensklasse holdkammerat. Stort tillykke til alle tre.

Årets Spiller = Rezan Corlu
Årets Talent = Frederik Winther (41 A Kampe – stadig U19 alder)
Årets Værdi Spiller = Lasse Fosgaard
Jury: Anførergruppen, trænerstab, sportschef, direktør og administration.
Spillerne er nu blevet sendt på en velfortjent ferie, hvorefter der er opstart i august måned, og så venter Superliga-start i september måned. Vi glæder os til at kunne fejre vores 100-årsjubilæum i Superligaen sammen med alle jer kongeblå.
Foto (c) fodboldbilleder.dk