Flot fight gav point med hjem fra Århus

Modstander: AGF
Spillested: Ceres Park. Århus
Tid & dato: Kl. 14.00 – Søndag d. 8. december

2019 har været et flot år for Lyngby Boldklub, og inden dagens kamp manglede blot to kapitler i det begivenhedsrige årsværk. Dagens modstander var AGF – et hold, der kom til opgøret med fem sejre i 3F Superligaen og en fantastisk formkurve, der har bragt ex-Lyngby-træner David Nielsens hold helt op i medaljekampen.

Kampen blev spillet på en mildest tal horribel bane – ikke at det var værternes skyld, for det er efterhånden sent på året. Forholdene var heldigvis ens for begge hold, men resultatet var ikke en kamp for feinschmeckere – men nærmere en for dem, der kan lide klassisk fight, tilfældige bolde og spøjse situationer.

Allerede i første minut var det tilfældigt ved at blive 1-0 til hjemmeholdet. Thomas Mikkelsen kolliderede med Frederik Winther, og det gav en løs bold – men Lyngby-holdet blev hjulpet af en korrekt offsidekendelse. Kort efter var det så Jakob Ankersen, der fik en god mulighed og trykkede af – Thomas Mikkelsen parerede fint, og returbolden blev ekspederet væk – AGF startede kampen med et tungt pres.

Scoring ud af det blå
Det lignede en god AGF-indledning, men De Kongeblå – der i dagens anledning var iført de røde udebanetrøjer – var ikke kommet for at være statister. Og pludselig satte Lyngby et par gode ting sammen. André Riel og Emil Nielsen fikserede AGFs midterforsvar med gode dybe løb, og det gav plads til Rezan Corlu, der førte bolden frem centralt, tog et lille træk mod venstre og sparkede bolden i nettet bag en chanceløs AGF-keeper. 1-0 til Lyngby!

Målet påvirkede givetvis hjemmeholdet, der i de efterfølgende minutter havde svært ved at få tingene til at hænge sammen. Mustapha Bundi havde ganske vist en god solotur, der endte med en afslutning i sidenettet – men ellers var det småt med chancer indtil det 19. minut. Her kom Patrick Mortensen igennem på en kort stikning, og alene med Thomas Mikkelsen forsøgte angriberen sig med en chipbold. Thomas MIkkelsen hev dog en af de helt store reflekser frem, og fik vippet bolden væk fra mål med den venstre hånd. Returbolden havnede hos Bror Blume, der sparkede over.

Tungt AGF-pres
Chancen var startfløjet til et nyt, tungt AGF-pres. Og efter 29 minutter gav det pote. Der skulle dog et frispark til, før hjemmeholdet fik udlignet. Casper Højer tordnede bolden mod krydset, men Thomas Mikkelsen kom flot op og fik endnu engang afværget en scoring – returbolden var Patrick Mortensen dog først over, og den tidligere Lyngby-angriber headede sikkert bolden i mål til 1-1.

Presset fortsatte efter målet, og Lyngby-spillerne havde rigeligt at gøre med at forsvare. AGF satte sig tungt fysisk og pressede spillet langt op på Lyngbys halvdel – og det gjorde, at Lyngby primært lå og lurede på omstillinger. Her var Lyngby dog ofte farlige, og særligt Frederik Tingager havde problemer med de hurtige og dybe løb fra især Emil Nielsen.

Frem mod pausen blev der dog ikke produceret flere større chancer, og det billede fortsatte i starten af 2. halvleg. AGF dominerede, men Lyngby var fuldt ud med i opgøret og ligende også et hold, der var helt afklarede med kampbilledet. Lyngby gjorde enkelte tilnærmelser, og særligt Patrick da Silva kom frem til et par gode muligheder. Også et klumpspil foran AGF-målet i forbindelse med et hjørnespark gav problemer efter 63 minutter.

Den sidste halve time forsøgte AGF sig igen, og Mustapha Bundu lignede en, der gerne ville på tavlen denne søndag eftermiddag. Dybe løb, langskud og driblinger blev dog afværget af enten Lyngby-forsvaret eller offsidekendelser. Og heller ikke Amini kunne løsne op på 1-1 og fik en afslutning blokeret med et kvarter igen.

Til slut var det faktisk Lyngby, der med lidt held havde snuppet alle pointene. Et Gytkjær-indlæg, som Enghardt var tæt på at prikke ind, og to gode muligheder i tillægstiden til Marcel Rømer og Nicolai Geertsen blev dog ikke udnyttet. Men det havde nok også været lidt for meget af det gode.

Det slutter 1-1 i Århus, og dermed var der endnu et point til Christian Nielsens tropper. Året sluttes af på søndag, hvor Silkeborg IF gæster Lyngby Stadion.

Bliv en fast del af Lyngby-fællesskabet
KØB DIT SÆSONKORT HER

AGF 1-1 Lyngby Boldklub

Tilskuertal:

Målscorer:
0-1, Rezan Corlu 6′
1-1, Patrick Mortensen 29′

Kort:
Gult, Alexander Munksgaard / AGF 20′
Gult, Marcel Rømer / Lyngby BK 55′
Gult, Nicolai Poulsen / AGF 80′

Startopstilling:
Thomas Mikkelsen – Frederik Winther, Nicolai Geertsen, Kevin Tshiembe – Patrick Da Silva, Marcel Rømer, Kasper Enghardt, Lasse Fosgaard – André Riel, Rezan Corlu, Emil Nielsen

Bænken: Frederik Schram, Lasse Nielsen, Jesper Christjansen (Ind –> Emil Nielsen 71′), Ertogrul Teksen, Gustav Marcussen, Frederik Gytkjær (Ind –> André Riel 60′) & Kasper Jørgensen (Ind -> Rezan Corlu 90′).

Læs også: Alle pladser er frigivet – Køb dit sæsonkort nu

Du kan se flere billeder og indhold om Lyngby Boldklub på vores Facebook,Instagram, LinkedIn og Twitter.