Nu starter 3F Superligaen – Lyngby jagter overlevelse

Tillægstiden en søndag eftermiddag i Helsingør ændrede alt for Lyngby Boldklub og blev afgørende for, at De Kongeblå søndag giver bolden op i landets bedste fodboldrække. 3F Superligaen skydes i gang denne weekend, og spillet om mesterskab, Europakampe, medaljer og nedrykning kan dermed begynde.

Og der er lagt op til en sprængfarlig sæson i landets bedste række. 3 hold ud af 14 mulige skal om 10 måneder forlade det fine selskab – en historisk stor udskiftning, der som bekendt skyldes en strukturændring, hvor Superligaen går tilbage til 12 deltagende klubber.

Siden oprykningen blev en realitet, har hele klubben været på den anden ende. Nye partnere, nye spillere, forlængelser, praktiske foranstaltninger og meget andet har præget hverdagen på Lundtoftevej. Men nu udløses spændingen for en stund – og det glæder sportschef Birger Jørgensen, at turneringen nu sparkes i gang:

”Vi har kunnet se frem til den her weekend gennem nogle uger nu, og efter sidste testkamp i Malmö er det blevet meget virkeligt. Men spillerne ser klar ud og som klub har jeg jo hver dag kunnet mærke at vi har knoklet for at blive klar. Og nu er vi der så, det bliver fantastisk at komme i gang” fortæller Birger Jørgensen.

”Målsætningen er at overleve”
Med sæsonen for døren er det jo også relevant at kigge på de forventninger, der er til klubberne i landets bedste fodboldrække. Og for Birger Jørgensen er missionen relativt klar – Lyngby går efter at indløse en ny sæson i 3F Superligaen:

”Målsætningen er at vi overlever, og vi går efter den 10. plads, der gør at vi undgår playoffkampen. Det kræver noget ekstraordinært af alle omkring klubben, især spillere og stab. Vi har ligaens mindste budget, men vi tror fuldt og fast på holdet og folkene omkring. Kan vi fortsætte det sammenhold og videreføre den ærgerrighed, der i foråret fik os så langt, så tror vi på, at vi kan nå vores målsætning” lyder det fra Birger Jørgensen,

En 10. plads vil betyde, at Lyngby undgår den nervepirrende playoff-kamp, hvor to klubber mødes over to kampe og dyster om, hvem der skal blive i 3F Superligaen, og hvem der skal rykke ud. Spørger man mange eksperter, så når Lyngby dog slet ikke så langt – men det betyder ingenting ifølge Birger Jørgensen:

”Vi har det fint med, at mange har dømt os til nedrykning allerede. Det lever vi med, for det er jo gudskelov stadig spillerne på banen, der skal afgøre det”

”Vi har haft et fornuftigt vindue, hvor vi – synes vi selv – er lykkedes med meget af det, vi gik efter. Vi har fået et par spændende profiler ind, både spillere, der kan bidrage med erfaring fra Superligaen, men også navne, der har været profiler i 1. division og nu er klar til at tage næste skridt. Og med vores unge spillere, der udvikler sig hver dag, så tror vi fuldt og fast på, at vi får en god sæson” lyder det fra Birger Jørgensen.

Lyngby sparker 3F Superligaen i gang denne eftermiddag – hjemme på Lyngby Stadion. Her kommer AaB på besøg med kickoff klokken 14.00. Husk at dagens kampsponsor Magasin fejrer den nye sæson med at give de første 1.000 tilskuere gratis drikkevarer!

KØB DIT SÆSONKORT HER

Læs også: Alle pladser er frigivet – Køb dit sæsonkort nu

Du kan se flere billeder og indhold om Lyngby Boldklub på vores Facebook,Instagram, LinkedIn og Twitter.

Foto (c) fodboldbilleder.dk