Fra himmel til helvede i Sundby

Lyngby var foran 3-0 og spillede forrygende, men tabte totalt pusten og gik til sidst helt ned mod Fremad Amager. Fremad vendte 1-3 til en 4-3-sejr i de sidste ti minutter og sendte Lyngby hjem helt uden point.

Både Fremad Amager og Lyngby Boldklub var pisket til sejr onsdag aften i fjerdesidste spillerunde af NordicBet Ligaen. Begge hold har gjort tilnærmelser mod 3. pladsen, og på det seneste har Fremad Amager vist opadgående formkurve. Det var ikke til at se i kampens første halve time, hvor Lyngby kørte hjemmeholdet rundt og fortjent bragte Lyngby på sejrskurs med forrygende 3-0.

Blot to minutter skulle der gå før Lyngby kom foran. Et hjørnespark gik til bagerste stolpe, og her dukkede Lasse Nielsen op og headede Lyngby på 1-0. Gytkjær var efterfølgende ved to lejligheder tæt på at øge føringen, men vi skulle helt frem til det 21. minut før 2-0-målet kom. Lyngby erobrede og udspillede på ny Fremad Amager i en omstilling, og til sidst var det kun et spørgsmål om hvem af Frederik Gytkjær og Adnan Mohammad, der skulle sende bolden i nettet. Det blev sidstnævnte, og dermed kunne Adnan Mohammad lade sig hylde af holdkammerater og de mange fremmødte Lyngby-fans, der skabte en fantastisk kulisse.

3-0 blev det også, og den scoring blev signeret af Jeppe Kjær. Et frispark endte ved fjerneste stolpe, og der svigtede Kjær ikke. Uret viste 30 minutter og 0-3 – og det lignede et Fremad Amager-hold, der skulle kæmpe for at undgå den helt store afklapsning.

Hjemmeholdet svarede dog tilbage på glimrende vis. Fremad havde været farlige og skabte udmærkede situationer offensivt hidtil i kampen, men det var først i det 33. minut at der kom et egentlig skud på mål. Den gik så til gengæld hele vejen ind i nettet – Markus Bay var det, der fra kanten af feltet lagde bolden ind bag Thomas Mikkelsen.

3-1 til Lyngby holdt faktisk helt til pausen, men det var udelukkende Lyngbys egen skyld. Chance på chance formåede Lyngby at kreere, og især en mulighed til Emilio Simonsen i det 35. minut må give mareridt i nat. Offensivspilleren havde alverdens tid med Dannevang i Fremad-målet, men sparkede lige på keeperen.

Hvor første halvleg havde været i et hæsblæsende og til tider kaotisk tempo, så blev 2. halvleg lidt mere kontrolleret fra begge parter. Der kom mere ro på bolden, og det passede egentlig begge mandskaber glimrende med lidt mindre stress. Alligevel kunne begge hold stadig sætte chancer sammen – for Lyngby var det Jeppe Kjær og indskiftede Adam Sørensen, der havde de største muligheder. Begge fik friløbere, men begge gange manglede afslutningerne kvalitet.

I den anden ende fortsatte Fremad med at lægge tungt pres på, ikke mindst fordi Lyngby som tiden gik lavede flere og flere opspilsfejl. Det blev dog ved tilnærmelser og sværmen om målet – og derfor lignede det helt indtil det 80. minut en fin Lyngby-sejr. Men så gik det helt galt for Lyngby.

Lucas Ohlander sparkede håbet tilbage i Fremad med et flot lob med ti minutter igen. Og blot to minutter senere var det så Samson Lyede, der dukkede op på bagerste stang. To mareridtsminutter i en mareridtshalvleg af Lyngby – der blot skulle blive meget værre.

3-3 kunne ingen bruge til noget, så begge hold jagtede – og i tillægstiden resulterede det i en opspilsfejl på Lyngbys banehalvdel. Fremad snuppede bolden, og Lukas Engel så at Thomas Mikkelsen stod skævt placeret i målet. Engel tog chancen, og selvom Mikkelsen fik hånden på kunne han ikke forhindre målet til 4-3.

Fremad Amager endte til sidst med alle tre point i en kamp, som nok skal tage et par dage at komme sig over. Lyngby er nu reelt ude af kampen om de øverste pladser i NordicBet Ligaen – men spiller naturligvis stadig for sejr igen på søndag, hvor modstanderen er FC Roskilde på udebane.

Fremad Amager – Lyngby BK 4-3
Tilskuertal: 1.680

Målscorer:
0-1, Lasse Nielsen, 3′
0-2 Adnan Mohammad, 21′
0-3 Jeppe Kjær, 30′
1-3 Markus Bay, 33′
2-3 Lucas Ohlander, 80′
3-3 Samson Lyede, 82′
4-3 Lukas Engel, 90+3′

Advarsler:
Valon Ljuti – Fremad Amager, 10′
Lasse Nielsen – Lyngby BK, 25′
Heini Vatnsdal – Fremad Amager, 29′

Startopstilling:
Adnan Mohammad – Jeppe Kjær – Emilio Simonsen
Magnus Westergaard – Frederik Gytkjær – Martin Ørnskov
Nicklas Mouritsen, Frederik Winther, Lasse Nielsen, Lasse Fosgaard
Thomas MIkkelsen

Udskiftere: Oskar Snorre, Markus Backmann, Adam Sørensen (Ind –> Emilio Simonsen, 65′), Kevin Tshiembe ( Ind –> Lasse Fosgaard, 79′), Danni König, Jesper Christjansen (Ind –> Adnan Mohammad, 69′), Kristian Lindberg.