Hans Bjerg-Pedersen blev æresmedlem i Divisionsforeningen

(Hans Bjerg-Pedersen blev udnævnt som æresmedlem i Divisionsforeningen af Divisionsforeningens nuværende formand Thomas Christensen. Foto: Per Kjærbye, fodboldbilleder.dk)

Toppen af dansk klubfodbold var i lørdags samlet til fest i anledning af Divisionsforeningens 50års jubilæum – og her blev foreningens første æresmedlemmer kåret. Heriblandt var den tidligere Lyngby-formand og bannerfører i professionaliseringen af dansk fodbold, Hans Bjerg-Pedersen.

Hans Bjerg-Pedersen var formand for Lyngby Boldklub fra 1973-1998, og var sammen med flere andre nøglefolk en af de drivkræfterne bag klubbens opstigning til toppen af dansk fodbold i 80erne og 90erne – en tid, hvor De Kongeblå vandt to danmarksmesterskaber og tre pokaltitler. Han er fortsat den bestyrelsesformand, der med sine 25 år har siddet længst for bordenden som formand i Lyngby Boldklub.

Sideløbende med arbejdet i Lyngby var Hans Bjerg-Pedersen aktiv i Divisionsforeningen, hvor han som formand gennem 15 år var i spidsen for blandt andet den stigende professionalisering af spillet, lanceringen af Superligaen i 1991 samt den første tv-aftale for Superligaen – dengang var tv-aftalen mellem divisionsklubberne og TV2 og lød på 15 mio kr. Et beløb, der i sig selv var banebrydende på den tid, men siden er doblet mere end tyve gange.

Hans Bjerg-Pedersen har ligeledes været næstformand i DBU, og blev i 1999 udnævnt som æresmedlem i moderklubben Lyngby Boldklub af 1921. I 2012 modtog Hans Bjerg-Pedersen desuden Rode-prisen for sit mangeårige engagement og resultater i og for dansk fodbold.

Hans Bjerg-Pedersen har på mange måder været med til at skabe et solidt fundament for professionel fodbold i Danmark, og det var blandt andet med ovenstående meritter som begrundelse, at Hans Bjerg-Pedersen i lørdags blev en af de første modtagere af et æresmedlemskab i Divisionsforeningen.

Lyngby Boldklub ønsker Hans Bjerg-Pedersen tillykke med æresmedlemskabet.

Lyngby Boldklubs delegation ved Divisionsforeningens 50-års-jubilæum – fra venstre: Andreas Byder, kommerciel direktør, Kristian Maimann, kommunikationschef, Hans Bjerg-Pedersen, tidl. formand, og Birger Jørgensen, adm. direktør