Remis i sidste grundspilskamp mod AC Horsens

Foto (c) Per Kjærbye

Et solbeskinnet Lyngby Stadion lagde græs til dagens kamp mellem Lyngby Boldklub og AC Horsens, som var sidste runde af grundspillet i Alka Superligaen. Det var en kamp, hvor Horsens med et enkelt point kunne spille sig i Mesterskabsspillet, og Lyngby jagtede forårssæsonens første sejr. Rigeligt med folk havde fundet vej til stadion på Lundtoftevej, hvor temperaturen havde sneget sig på den positive side af nulpunktet.
Kampen startede hektisk, hvor Lyngby-mandskabet bragte en herlig energi. Kampens første chance tilfaldt Gustav Marcussen, som var blevet sendt i dybden. Fra en spids vinkel bragede han kuglen på trekantssammenbøjning, men desværre endte bolden til målspark. Lyngby lagde et godt pres i starten af kampen, og de var det dominerende hold. Cirka halvvejs i første halvleg var Marcussen igen på færde. En nedfaldsbold efter et hjørne endte for fødderne af den unge midtbanespiller, og på hans første berøring kanonerede han til bolden, som blev reddet af Horsens-målmanden, der måtte ud i fuld længde.
Efter 32 minutter var bolden i nettet. Mathias Hebo sparkede en bold ind over via frispark, og Jesper Christjansen headede bolden i mål med ryggen til kassen. Desværre blev der fløjtet offside, og dermed stod kampen stadig 0-0. Få minutter senere var Horsens tæt på at bringe sig foran. Kjartan Finnbogason blev lidt tilfældigt fri med Oskar Snorre, og den unge målmand måtte diske op med en klasseredning for at holde remis i scoren. Det blev der heller ikke ændret ved i første halvleg, og de to hold gik til pause med stillingen 0-0.
Til anden halvleg kom begge hold flyvende ud. Først sparkede Horsens et skud på overliggeren, hvor Snorre i målet kun kunne se håbende til. Kort efter var Lyngby tæt på, da Kevin Tshiembe bragede til bolden fra kanten af feltet, men hans forsøg var for tæt på Jesse Joronen i Horsens-målet. Efter den chance bølgende kampen frem og tilbage dog uden de helt store chance. Den kom imidlertid efter 70 minutter. Herolind Shala huggede mod kassen, og hans skud blev blokeret af en Horsens-hånd, og der blev dømt straffe. Det skulle Shala selv tage sig af, og han sendte sikkert bolden i kassen til sit første mål i Lyngby-trøjen, og hjemmeholdet førte 1-0.
Horsens satte sig på bolden efter målet, men Lyngby-forsvaret stod solidt foran mål, og de afværgede gang på gang. Med 5 minutter igen holdt den dog ikke længere. Lyngby-forsvaret kunne ikke få clearet bolden, og til sidst headede Finnbogason bolden i mål til udligning. Der kom ikke flere mål i kampen, og derfor endte det med pointdeling mellem de to mandskaber.
Kampfakta: Lyngby Boldklub – AC Horsens 1-0 (0-0)
35’ Mathias Hebo Rasmussen (gult kort)
60’ AC Horsens udskiftning: Mads Juel Andersen (ud) – Rune Frantsen (ind)
68’ Ayo Simon Okosun (gult kort)