Thomas Guldborg Christensen sætter støvlerne på hylden

Foto: fodboldbilleder.dk

Den rutinerede Lyngby-stopper, der blandt meget andet har spillet på diverse U-landshold og optrådt for den svenske storklub Hammarby IF, har valgt at indstille karrieren i en alder af 33 år.
Thomas Guldborg Christensen har en lang og gloværdig karriere bag sig, men har nu valgt at stoppe sit fodbold-eventyr ved udgangen af igangværende efterårssæson. Og det har ikke været en let beslutning for den fysisk stærke midtstopper.
”Det er med blandede følelser, at jeg siger stop. Det er både en lettelse, men det er også sindssygt svært. Det er jo på mange måder hele min identitet, som jeg siger farvel til nu. Det ville jeg jo gøre under alle omstændigheder på et tidspunkt, men det gør ikke beslutningen lettere,” fortæller han.
Thomas Guldborg Christensen har i sin tid i Lyngby været hårdt ramt af skader, men i løbet af det sidste år har han alligevel spillet mange vigtige minutter i store kampe for klubben, så det var langt fra selvskrevet, at det var nu, han skulle slutte sin aktive karriere i fodboldverdenen.
”Nu stopper jeg jo efter et fremragende år med slutspil, bronzemedaljer, europæiske kampe, Brøndby Stadion og Parken. Det har været nogle vilde oplevelser i Lyngby det sidste år, og det vil jeg gerne takke af med,” siger han og fortsætter.
”Det har været vigtigt for mig at stoppe i tide. Jeg vil gerne huskes for noget godt. Jeg vil gerne have, at folk tænker – skulle han ikke være fortsat i nogle flere år – fremfor at de tænker, hvorfor er han ikke stoppet noget før,” fortæller han.
Lyngby Boldklub blev altså sidste stop for den 33-årige snart tidligere fodboldspiller, som har oplevet meget i sin lange karriere. Og han er glad for, at det blev her, han fik lov til at sætte støvlerne på hylden.
”Jeg har haft en fantastisk tid i Lyngby. Jeg er vokset op tæt på klubben, og har altid haft et godt øje til dem.” fortæller han og uddyber.
”Jeg har altid haft det godt med mine holdkammerater og elsket at være en del af et hold, så det bånd kommer jeg til at savne helt vildt, og jeg kommer heller ikke til at kunne slippe det 100 procent. Jeg er ret sikker på, at jeg kommer til at tage på Lyngby Stadion i tide og utide,” fortæller han.
Lyngby Stadion bliver dog nok ikke det eneste sted, Thomas Guldborg Christensen kommer til at se fodbold i fremtiden. Han forlader nemlig ikke fodboldverdenen helt.
 En ny rolle, men stadig fodbold
Han skal nemlig i fremtiden slå sine folder i DBU, hvor han bliver en del af staben omkring flere af ungdomslandsholdene med titlen Team Koordinator. En udfordring i det civile arbejdsliv, han ser meget frem til.
”Når muligheden kommer skal man slå til. Den mulighed, jeg har fået i DBU, er noget, som jeg synes, er vildt spændende. Og derfor ved jeg også, at jeg tager den rigtige beslutning med karrierestoppet, men derfor er det selvfølgelig ikke let. Jeg glæder mig dog til det nye i DBU. Det bliver nogle vildt spændende udfordringer,” siger Thomas Guldborg Christensen og uddyber om valget.
”Det er den helt rigtige beslutning, når jeg lytter til hjernen, men hjertet bløder stadig – for jeg siger farvel til noget, som jeg har elsket så længe, jeg kan huske, men derfor er det stadig den rigtige beslutning,” fortæller han.
Thomas Guldborg Christensen er altså klar til at tage hul på en ny karriere, men han ser også tilbage på fodboldkarrieren med stolthed.
”Jeg har spillet i nogle fantastisk klubber, mødt nogle fantastisk mennesker og, jeg synes selv, at jeg har haft en flot karriere. Det er jeg stolt over,” afslutter han.