Lyngby blev nedlagt på 25 hårde minutter i Parken

Foto: fodboldbilleder.dk

Det så længe godt ud for De Kongeblå, men da FCK først kom på tavlen gik det helt galt. Thomas Nørgaards tropper tabte nemlig hele 5-1 i Parken
Lyngby-spillerne besøgte søndag eftermiddag Telia Parken i København. Et sted, hvor De Kongeblå ikke har vundet i mere end 15 år, men der var måske alligevel tro på tingene. De havde nemlig vundet de seneste to indbyrdes opgør imod løverne – begge sejre var dog kommet på Lyngby Stadion.
Favoritterne fra FCK kom dog bedst fra start i kampen. Der var ikke gået mere end fem minutter af opgøret før Ramus Falk var tæt på at bringe københavnerne i front, da han sendte en afslutning på sammenføjningen.
Ellers havde Lyngby faktisk nogenlunde styr på tingene i kampens første halvleg. FCK var mest på bolden, men de havde vanskeligt ved at komme frem til de helt store åbne målchancer.
I den anden ende bød Lyngby-spillerne sig momentvis til på omstillinger. Og efter 11 minutter var Martin Ørnskov tæt på at bringe De Kongeblå i front, da bolden faldt ned til ham efter et flot angreb af Lyngby. Han fik dog overplaceret sin afslutning.
De fleste FCK-muligheder i første halvleg tilfaldt den serbiske angriber Andrija Pavlovic, som virkede en smule uskarp.
De første 45 minutter sluttede derfor uden scoringer. Det gjorde anden halvleg ikke.
Det var De Kongeblå, som først kom på scoringstavlen efter pausen. På et flot angreb over højre siden blev Martin Ørnskov sendt i dybden. Han spillede den tilbage til Mayron George, der sikkert bragte Lyngby i front. Thomas Nørgaards tropper formåede dog ikke at forsvare den føring længe.
Få minutter efter, da der var omkring 25 minutter tilbage af kampen, blev Martin Pusic sendt i dybden. Han gik på kroppen af Thomas Guldborg Christensen og fik headet den videre til Andrija Pavlovic, der sikkert bragte balance i regnskabet. Lyngby-spillerne følte sig snydt for et frispark i den situation. Det ændrede dog ikke ved, at der på scoringstavlen stod 1-1. Den stilling fik heller ikke lov til at stå længe.
To minutter efter havnede et hjørnespark hos Michael Lüftner, der akrobatisk fik sparket bolden på stolpen. Opspringet snød Thomas Sørensen, der lidt klodset fik sparket bolden ind i eget net. 2-1 til værterne fra FCK.
Med et kvarter tilbage af kampen blev ond værre for Lyngby-spillerne. Andrija Pavlovic blev spillet fri efter et fremragende FCK-angreb, og serberen virkede til at have fundet skarpheden i pausen. Han sparkede i hvert fald køligt sin anden scoring i kassen, og bragte hjemmeholdet på sikker kurs mod sejren.
Lyngby fik en enkelt god mulighed for at reducere, da indskiftede Jeppe Kjær blev sendt i dybden, men den lille angriber fik overplaceret sit lob. I stedet for en reducering gik det helt galt i den anden ende i overtiden.
Lyngby-spillerne blev nemlig voldsomt udspillet i to situationer, hvilket betød at både Nicolai Boilesen og Uros Matic kom på tavlen i de døende minutter. Kampen endte derfor med en sejr på hele 5-1 til FCK.
Match Facts:
FC København – Lyngby Boldklub 5-1 (0-0)
0-1 Mayron George (61)
1-1 Andrija Pavlovic (65)
2-1 Thomas Sørensen (selvmål) (67)
3-1 Andrija Pavlovic (75)
4-1 Nicolai Boilesen (90+)
5-1 Uros Matic (90+)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen (<-> 8. Herolind Shala (58)) – 9. Lasse Fosgaard (<-> 19. Kristoffer Larsen (78)), 22. Bror Blume, 21. David Boysen – 12. Mayron George (<-> 11. Jeppe Kjær (72))
 Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen (GK), 6. Mathias Hebo, 17. Casper Højer Nielsen, 30 Hallgrimu Jonasson
 Advarsler: