Kom tæt på assistent Thomas Max Hansen

Thomas Max Hansen er et af de nye ansigter, der over sommeren er kommet til i Kongens Lyngby. Thomas Max fungerer i setuppet omkring cheftræner Thomas Nørgaard som assistent med ansvar for det mentale område, og vi har taget en snak med Thomas Max Hansen for at lære ham og hans rolle i klubben lidt bedre at kende.
Historien for nu 45-årige Thomas Max Hansen starter allerede, da han som aktiv fodboldspiller repræsenterede blandt andre Randers FC, Viborg FF og FC Midtjylland.
Efter karrierestoppet har Thomas Max været beskæftig med ledelse og ledelsesudvikling indenfor forskellige institutioner, ligesom han har været træner i serieklubber som Odder IGF, Virum-Sorgenfri, Hadsund Boldklub og Blovstrød IF. Det var netop den blanding, der i sin tid etablerede grund for et samarbejde med trænerteamet i Lyngby, hvor han allerede den 1. juni blev tilknyttet Lyngby Boldklub på konsulent-basis – og siden opgraderet i forbindelse med klubbens nylige trænerskifte:
“Kombinationen at min erfaring med AKT (adfærds-, kontakt- og trivselsproblemer hos unge, red.), min fodboldfaglighed samt at jeg selv har stået som leder i rigtig mange år – både som fodboldtræner, men også ude i den civile verden – var det som Lyngby syntes var rigtig interessant,” lyder det fra Thomas Max Hansen.
I forbindelse med at Thomas Nørgaard indtog cheftrænersædet efter David Nielsen, er Thomas Max Hansen rykket endnu tættere på klubben og Superliga-holdet. Her fungerer han som en ekstra mental ressource for spillertruppen.
“Helt specifikt så er det mit job at hjælpe spillerne rent mentalt. Jeg er ikke en decideret mentaltræner, men skal derimod ses som en ekstra mental ressource. Når spillerne har ro i hovederne, giver det dem de bedste mulige forudsætninger for at præstere i både kamp og til træning,” fortæller Thomas Max Hansen og uddyber:
“Det, der skiller mig fra andre deciderede mentaltrænere, er, at jeg har en fodboldfaglighed samt at jeg kender til de mekanismer, der er omkring topfodbold.”
Thomas Max Hansens første stykke tid på Lundtoftevej er blevet anvendt på at observere og lære både rammer omkring træningen, trænerteamet og spillertruppen bedre at kende.
“Nu er vi der, hvor spillerne og jeg kender hinanden godt, og hvor de reelt kan begynde at bruge mig til noget. Jeg kører deciderede forløb med nogle af de spillere, som har lyst til det. Dem taler jeg fast med en gang om ugen. Og så har jeg mere enkeltstående samtaler, der kan vare alt fra fem minutter til en time, med de spillere, der kunne have behov for det,” fortsætter han.
Nødvendigheden af denne sparring er Thomas Max Hansen ikke i tvivl om, og han er allerede godt kørende i jobbet, som han besidder sideløbende med en stilling på Ørestad Skole. Samtalerne med spillerne kan både handle om spillernes privatliv, og de ting, der måtte forstyrre dem der – men også om mere sportslige emner.
“Det er jo sådan med en personalegruppe på 30 mand, at der sker alverdens ting i deres private hjem, som man har behov for at tale om for at have hovedet helt klar til at præstere inde på banen. Der kan jeg være en ventil. Vi har jo alle sammen et liv ved siden af, som kan påvirke vores arbejde.”
”Men det kan også være fodboldmæssigt. Er der en spiller, der ikke får så meget spilletid, og måske føler sig frustreret over det, så kan han læsse af på mig i stedet for at tage en konfrontation med vores cheftræner. Nørgaard står naturligvis altid til rådighed for spillerne i sådanne situationer, men inden den pågældende spiller går til Nørgaard, kan det være rart for ham at få lidt sparring på situationen. Det har jeg mulighed for at give,” uddyber Thomas Max Hansen.