Stor aften på Lyngby Stadion: De Kongeblå vandt 3-1 over FCK

Foto: fodboldbilleder.dk

Med Thomas Nørgaard som ny cheftræner leverede Lyngby en fremragende præstation, da de gik fra Lyngby Stadion med en 3-1-sejr.
Et velbesøgt Lyngby Stadion tog søndag aften hul på et nyt kapitel uden David Nielsen ved roret. Og det var en meget svær opgave, som den nye cheftræner, Thomas Nørgaard, stod over for. Det var nemlig de danske mestre fra FC København, der besøgte Kongens Lyngby.
Det fik Lyngby-spillerne da også lov at opleve ret fra kampens start. Der var ikke spillet mere end 30 sekunder, da Pieros Sotiriou blev sendt helt alene i dybden. Det var i den situation kun en fremragende redning med foden fra Mikkel Andersen, som forhindrede FCK i at komme tidligt i front. Kampen startede i det hele taget i et meget hektisk tempo. Kun få minutter efter den store åbningschance til FCK var De Kongeblå meget tæt på at bringe sig i front efter en omstilling, men Bror Blume fik ikke placeret sin afslutning yderligt nok – Robin Olsen kunne derfor afværge situationen.
Herefter fandt kampen langsomt sin naturlige rytme. Ståle Solbakkens tropper var mest på bolden, mens Lyngby-spillerne lurede på omstillinger. Netop en omstilling gav De Kongeblå et hjørnespark efter lidt mindre end 20 minutters spil. Det hjørnespark havnede hos Micahel Lumb, der sendte en afslutning af sted imod målet. Det forsøg fik Robin Olsen kun halvklaret. Mathias Hebo var første mand over returen, og fra kort afstand headede den unge midtbanespiller bolden i kassen. 1-0 til Lyngby og Mathias Hebos første scoring i Lyngby-trøjen.
Det virkede til, at Lyngby-spillerne var fint tilfredse med, at FCK-spillerne var mest på bolden. Ståle Solbakkens mandskab kom nemlig ikke frem til mange chancer, og De Kongeblå var ofte farlige på omstillinger. Netop en omstilling sendte Lyngby Stadion i ekstase blot 10 minutter efter scoringen til 1-0. Lyngby-kreatøren, Mikkel Rygaard, sendte den costaricanske angriber, Mayron George, i dybden. Han afsluttede med stor kvalitet, og bragte De Kongeblå foran 2-0 efter mindre end 30 minutters spil. En fantastisk start for Lyngby og den nye cheftræner, Thomas Nørgaard. Mayron George, som er på leje fra Randers, havde i starten af sin tid i Lyngby lidt svært ved at få puttet bolden i nettet, men scoringen mod FCK var den anden kamp i træk, han kom på tavlen, så det virkede til, at han havde fået selvtilliden tilbage. Han manglede i hvert fald ikke skarphed ved scoringen.
FC København svarede igen på 2-0-scoringen med et pres imod Lyngbys mål, men på trods af mange indlæg, havde de vanskeligt ved at komme frem til et kvalificeret slutprodukt. Ståle Solbakkens mandskab havde også spillet europæisk fodbold i Moldova få dage for inden, hvilket måske betød, at de løb rundt med lidt trætte ben.
Lyngby fik faktisk flere fine muligheder for at udbygge deres føring inden pausen, men hverken Mayron George eller Mikkel Rygaard lykkedes med at sætte 3-0-scoringen i kassen. De to hold gik derfor til pause med stillingen 2-0 til Lyngby, efter en flot første halvleg af De Kongeblå.
FCK kom stærkt ud til anden halvleg. Der var faktisk kun spillet et minut af anden halvleg, da de reducerede til 1-2. Cyprioten, Pieros Sotiriou, satte panden på et skarpt indlæg fra Peter Ankersen, og bragte sikkert de forsvarende mestre tilbage i kampen. Lyngby burde dog have bragt sig foran med 3-1 få minutter efter. Mayron George opsnappede en fejlaflevering i FCK-forsvaret og løb helt alene imod Robin Olsen i FCK-målet, men costaricaneren kom så meget ned i tempo, at Peter Ankersen kom tilbage og fik afværget situationen. Om muligt startede anden halvleg i et endnu højere tempo, end den første.
FCK fik faktisk puttet bolden i nettet igen få minutter efter. På en situation, der nærmest var identisk med 1-2-scoringen, men Pieros Soturiou var denne gang løbet i en offside position, så målet blev korrekt annulleret. Lyngby var under hårdt pres, og efter 58 minutter var det kun stolpen, der stod i vejen for, at Thomas Sørensen med et klodset selvmål havde bragt balance i regnskabet.
Lyngby havde heldet med sig, da kampens dommer, Anders Poulsen, med tyve minutter igen undlod at fløjte et straffespark til Peter Ankersen. Minuttet efter var heldet igen med De Kongeblå, da overliggeren stod i vejen for en flot perle på langskud fra Zeca. Lyngbys besøg på FCKs halvdel af banen blev mere og mere sjældne i anden halvleg, men kæmpede bravt defensivt for at forsvare deres føring.
Med fem minutter tilbage af kampen lykkedes det Lyngby at spille sig ud af presset. Mikkel Rygaard fandt Mayron George, der tog et par små træk udenfor feltet, inden han sparkede bolden fladt ind med sit venstre ben. 3-1 til Lyngby, som var godt på vej imod en meget flot sejr.

Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC København 3-1 (2-0)
1-0 Mathias Hebo (19)
2-0 Mayron George (29)
2-1 Pieros Sotiriou (46)
3-1 Mayron George (85)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c) (<-> 2. Thomas Guldborg Christensen (62)), 48. Oliver Lund, 3. Michael Lumb – 6. Mathias Hebo (<-> 26. Gustav Marcussen (66)), Jesper Christjansen – 22. Bror Blume, 10. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 11. Jeppe Kjær (75)) – 12. Mayron George
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen,17. Casper Højer Nielsen, 27. Kim Ojo, 28. Oliver Kjærgaard,
Advarsler:
Jesper Christjansen – Lyngby Boldklub