Lyngby vinder sikkert over FC Helsingør

Foto: Fodboldbilleder.dk

De Kongeblå hentede en tiltrængt sejr, da FC Helsingør tidligere på dagen gæstede Lyngby Stadion
Der var god stemning og for en gangs skyld også godt vejr, da Lyngby Stadion søndag eftermiddag dannede rammer om opgøret imellem Lyngby Boldklub og FC Helsingør. En vigtig kamp for specielt De Kongeblå, som havde hårdt brugt for point. Det var måske derfor, at kampen startede lidt nervøst. De store chancer lod i hvert fald vente på sig.
Den første afslutning tilfaldt dog De Kongeblå, som også var mest bolden i kampens indledning. Bror Blume fandt David Boysen, som flugtede til bolden første gang, men den teknisk stærke kantspiller fik ikke ordentligt træf på bolden. Få minutter efter var Helsingør dog ved at overraske fra en uventet kant. Helsingør-keeperen, Mikkel Bruhn, clearede bolden. Den gik hele vejen og hoppede også over Mikkel Andersen i Lyngby-målet. Bolden gik dog snært forbi mål. Det havde ellers været et af de mest spektakulære mål i Superligaens historie, hvis den var sejlet i nettet.
Halvvejs inde i første halvleg burde Lyngby have bragt sig i front efter en stor dobbelt chance. Mikkel Rygaard fandt flot Michael Lumb i dybden, der lagde bolden ind i feltet. Her burde først Jeppe Brandrup og efterfølgende debutanten, Mayron George, have bragt De Kongeblå på kurs mod sejren, men ind ville bolden ikke.
Lyngby havde fået overtaget over kampen og pressede på. Det var tydeligt, at de gik benhårdt efter at få alle tre point foran et velbesøgt Lyngby Stadion. De kom også frem til mange store chancer i første halvleg, men skarpheden manglede i de afgørende situationer.
Lyngby-spillerne skulle helt frem til fem minutter før pausen, inden de fortjent fik bragt sig foran. David Boysen udfordrede i højre siden af banen, lagde den hårdt ind foran mål, hvor Helsingør-anføreren, Andreas Holm, ufrivilligt kom til at styre bolden i mål. 1-0 til Lyngby, som kunne være godt tilfredse med deres første halvleg.
Det var også stillingen, da de to hold gik i omklædningsrummene, efter en halvleg, hvor Lyngby-spillerne virkelig havde domineret Christian Lønstrups tropper fra Hamlets by.
Lyngby var tæt på at få en drømmestart på anden halvleg, da Martin Ørnskov sendte Mayron George i dybden, men Mikkel Bruhn kom flot ud af målet og fik gjort vinklen lille for den costaricanske angriber.
Stik i mod spil og chancer kom Helsingør dog tilbage i kampen få minutter efter. Et godt løb i venstre side af banen fra Helsingør førte til et straffespark, der blev begået af Oliver Lund. Muligheden fra 11 meter pletten blev sikkert sat i kassen. En kold spand vand i hovedet på Lyngby-spillerne, der ellers var i gang med at levere en fin præstation.
De ville da heller ikke finde sig i tingenes tilstand. Blot to minutter efter kom de nemlig tilbage i front. Mikkel Rygaard snød to mand med en fremragende vending. Han spillede den videre til Bror Blume, der flot fandt Michael Lumb i dybden. Venstrebacken sparkede den sikkert under keeperen og kunne fejre en sjælden scoring. Anden halvleg startede altså i et hæsblæsende tempo.
Med lidt mindre end 30 minutter tilbage af kampen fik Lyngby en gylden mulighed for at bringe sig yderligere i front. En meget velspillende David Boysen fik flot tilkæmpet sig et straffespark, som han også selv skulle tage sig af. Mikkel Bruhn i Helsingør-målet fik handskerne på, men den gik alligevel i kassen. 3-1 til Lyngby, som var godt på vej mod deres første sejr siden sæsonåbneren.
De Kongeblå virkede i fuld kontrol og spillede i perioder virkelig flot fodbold. Med et kvarter tilbage af kampen havde FC Helsingør heller ikke haft andre nævneværdige chancer end scoringen på straffespark. Det fik de dog kort tid efter, da et langskud sendte Mikkel Andersen ud i fuld længde, men den store målmand var på plads imellem stængerne.
Lyngby-spillerne havde også chancerne til at gøre det til både 4- og 5-1, men med 10 minutter tilbage af kampen var Lyngby-tilhængerne dog alligevel godt tilfreds med situationen, hvor De Kongeblå var sikkert på vej imod tre point på hjemmebanen.
3-1 blev også slutresultatet – og selvom, at det kunne være blevet til mere, så virkede spillere, trænere og fans i Lyngby mere end godt tilfredse med resultatet.
 Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Helsingør 3-1 (1-0)
1-0 Andreas Holm (selvmål) (39)
1-1 Anders Holst (51)
2-1 Michael Lumb (53)
3-1 David Boysen (63)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup (c), 30 Hallgrimur Jonasson (<->2. Thomas Guldborg Christensen (78)), 48. Oliver Lund 24. (c), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 21. David Boysen, 10. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume (<-> 19. Kristoffer Larsen (64)) – 12. Mayron George (<-> Jeppe Kjær (64))
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 9. Lasse Fosgaard, 17. Casper Højer Nielsen, 27. Kim Ojo
Advarsler:
– Lyngby Boldklub