Overtidsscoring af Boysen sikrer point til Lyngby

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå besøgte tidligere på dagen MCH Arena. Det blev til 1-1 efter en dramatisk afslutning.
Lyngby besøgte tidligt søndag eftermiddag den bane, hvor de tilbage i maj måned blev fejret med bronzemedaljer om halsen. Det var en svær opgave, som De Kongeblå stod over for, FC Midtjylland havde nemlig fundet formen og fået en fin start på sæsonen. David Nielsen kunne dog håbe på, at ulvene fra Herning havde trætte ben, efter at de få dage inden var røget ud af Europa League-kvalifikationen.
Lyngby lagde derfor også hårdt ud. Kampens første par minutter foregik primært på midtjydernes banehalvdel. David Nielsens tropper havde også en del at revanchere efter at have tabt stort til Hobro ugen før. Jeppe Brandrup var første mand til at forsøge sig. Den rutinerede Lyngby-back trykkede af fra distancen, men skuddet gik forbi målet, der blev vogtet af den tidligere Lyngby-keeper Jesper Hansen.
Der gik dog ikke lang tid før FC Midtjylland meldte sig mere ind i kampen. De åbne målchancer lod dog vente på sig. Jess Thorups tropper kom dog længere frem på banen og Lyngby-spillerne havde i perioder svært ved at spille sig ud af presset. Den første store chance kom efter et kvarter, da en velspillende Gustav Wikheim trykkede af udefra. Bolden kom med høj fart og knækkede i luften. Mikkel Andersen måtte derfor ud i en akavet redning med brystet, for at forhindre Lyngby i at komme bagud.
Midtjyderne havde fået kontrol over kampen og pressede på. Lyngby bød sig en gang imellem til på omstillinger. I den ene ende var Rilwan Hassan tæt på med et langskud. I den anden ende var Kristoffer Larsen ligeså. Der var dog ingen tvivl om, at det var Jess Thorups tropper, som dominerede. Alexander Sørloth var også tæt på med et hovedstød, men halvvejs inde i første halvleg var stillingen fortsat 0-0.
29 minutter inde i kampen var Mikkel Rygaard meget tæt på efter en flot gennemspillet omstilling fra De Kongeblå, men Lyngby-kreatøren måtte se sit skud gå snært forbi målet.
Alexander Sørloth havde været lidt anonym i kampens begyndelse, men efter 34 minutter stemplede han for alvor ind i kampen, da han satte panden på et perfekt indlæg fra Gustav Wikheim. Mikkel Andersen var chanceløs i Lyngby-målet. 1-0 til FC Midtjylland, og sidste sæsons bronzevindere var på vej mod endnu et skidt resultat.
Kort før pausen kom De Kongeblå i flere problemer, da Thomas Sørensen måtte lade sig udskifte med en skade. Lyngby-spillerne holdt dog stand halvlegen ud, og kunne gå i omklædningsrummet med stillingen 0-1.
Lyngby-spillerne kom stærkt ud til anden halvleg. De sad tættere i duellerne og var skarpere i pasningsspillet, men åbne målchancer kom de ikke frem til i de første par minutter. Den store chance kom efter 51 minutter. I et fremragende angreb af Lyngby blev Michael Lumb sendt i dybden. Han afleverede bolden skråt bagud til Mikkel Rygaard, der afsluttede med stor kvalitet. Det var kun stolpen, der i den situation stod i vejen for en Lyngby-udligning.
I den anden ende bød FC Midtjylland sig også til. Først måtte Mikkel Andersen ud i en flot redning for at forhindre Rilwan Hassan i at bringe midtjyderne yderligere foran. Og sekvensen efter headede Jakob Poulsen faktisk bolden i nettet, men dommeren, Morten Krogh, fløjtede til stor frustration for hjemmepublikummet frispark. Anden halvleg startede med høj intensitet, nerve og chancer i begge ender. Med 25 minutter tilbage af opgøret var Lyngby tæt på i to omgange. Først på et langskud fra Bror Blume og efterfølgende havde Jeppe Kjær muligheden på returen, men ind kom den ikke.
Midtjyderne brugte lang tid på standardsituationer og fik trukket tempoet ud af kampen. Lyngby kom ikke frem til mange muligheder, og det lignede mere, at ulvene ville udbygge deres føring, end at De Kongeblå vil udligne. Specielt Alexander Sørloth havde Lyngby-spillerne svært ved at kontrollere. Han var konstant en trussel i luften og en sikker station i opspillet.
De Kongeblå havde et par gange optræk til farlige situationer, men kvaliteten i den sidste aflevering var en stor mangelvare. Det var derfor en kæmpe overraskelse, da David Boysen satte panden på et skarpt indlæg fra Jeppe Brandrup og sikrede et meget vigtigt point til De Kongeblå i de døende sekunder.
Lyngby spiller næste hjemmekamp den 10. september mod Helsingør.
 Match Facts:
FC Midtjylland – Lyngby Boldklub 1-1 (1-0)
1-0 Alexander Sørloth (34)
1-1 David Boysen (90+)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c) (<-> 30. Hallgrimur Jonasson (43)), 48. Oliver Lund, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 22. Bror Blume (59)), 10. Mikkel Rygaard, 19. Kristoffer Larsen (<-> 21. David Katz Boysen (67)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 17. Casper Højer Nielsen, 18 Kevin Tshiembe, 26. Gustav Marcussen
Advarsler:
Rilwan Hassan, Zsolt Korcsmár – FC Midtjylland