Marcussen-kanon sikrede 1-1 mod SønderjyskE

Foto: Fodboldbilleder.dk

Lyngby kom tilbage på pointsporet, da de spillede uafgjort mod SønderjyskE, der kom foran sent i kampen.
For anden weekend i træk dannede Lyngby Stadion rammen om en Superligakamp, da SønderjyskE med Claus Nørgaard i spidsen lørdag eftermiddag gæstede Kongens Lyngby. Gæsterne kom til kampen med en god portion selvtillid, efter at have besejret AGF med 3-0 i sidste spillerunde, mens situationen var en lidt anden hos De Kongebå. David Nielsen & co. skulle forsøge at komme tilbage på pointsporet, efter at have lidt nederlag i de seneste tre Superligakampe.
Efter en meget lige åbning på kampen, hvor det var tydeligt, at mandskaberne lige så hinanden an, kom der mere gang i den efter ti minutter.
Først var godt samspil mellem Casper Højer og Kristoffer Larsen ved at udvikle sig til en chance, men det efterfølgende Lyngby-indlæg blev clearet ud til et hjørnespark. Herefter var det gæsternes tur til at vise tænder, da angriberen Mikael Uhre testede Mikkel Andersen i Lyngby-målet to gange indenfor fem minutter. Begge gange blev forsøgene dog afvist af Lyngby-keeperen, der dog fik mere at arbejde med fra den unge angriber senere i kampen.
Vi skulle helt hen til det 25. minut, før at vi fik kampens næste chance. David Boysen blev nedlagt på kanten af gæsternes felt, men det efterfølgende frispark blev kanoneret et stykke over mål af Casper Højer.
En afslutningsivrig Mikael Uhre var igen på spil få minutter efter, men hans afslutning voldte ikke Mikkel Andersen problemer.
De Kongeblå satte sig på tingene mod slutningen af første halvleg, men i to omgange manglede den sidste aflevering efter flot kombinationsspil i gæsternes felt. De to mandskaber gik derfor til pause med stillingen 0-0.
Sønderjyderne fik første mulighed efter pausen, da et hovedstød efter et hjørnespark var tæt på at havne i mål, men herefter tog De Kongeblå dirigentstokken.
Efter 54 minutter var Jesper Christjansen tæt på, men midtbanesliderens hovedstød endte over mål. Kort efter blev David Boysen spillet fri i dybden, men kantspillerens afslutning endte i sidenettet, mens Lyngbys 21’er samtidig fik et slag til hovedet. Han blev efterfølgende erstattet af 19-årige Gustav Marcussen, der kom ind til sin bare tredje Superligakamp.
SønderjyskE var i denne periode uvante gæster på Lyngbys banehalvdel, men det blev alligevel til en halv chance til ivrige Mikael Uhre, hvis afslutning ikke blev farlig.
Med et kvarter igen var Bror Blume tæt på at skabe jubel blandt de fremmødte tilskuere, men hans afslutning blev flot reddet af Sebastian Mielitz i SønderjyskE-målet.
Til trods for Lyngby-dominans på bolden, var det gæsterne, der fik bragt sig i front. Et langt indkast fra Ramon Rodrigues havnede lige i panden på forsvarsspilleren Kees Luijckx, der uden problemer kunne bringe SønderjyskE foran med 1-0.
Scoringen pressede Lyngby-mandskabet, der gerne skulle undgå at lide det fjerde nederlag på stribe, og det skulle Gustav Marcussen få ændret på.
I det 86. minut havnede bolden hos den unge kantspiller, der uden den mindste tøven smækkede bolden op i det lange hjørne ude fra feltet. En fantastisk scoring af den unge Lyngby-dreng, og nu gik jagten ind på sejren og de tre point.
Det hårde pres fra hjemmeholdet var tæt på at give bagslag, da SønderjyskE var meget tæt på at stjæle de tre point. I det fjerde tillægsminut fangede gæsterne et offensivt satsende Lyngby-mandskab, der kunne se indskiftede Casper Olesen få en friløber. Mikkel Andersen reddede dog forsøget fra Olesen, da han flot kom ud af sit mål.
Det hele ender derfor 1-1, hvilket bringer Lyngbys pointtotal op på fem. Næste opgave for De Kongeblå er på næste søndag, når de gæster oprykkerne fra Hobro.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – SønderjyskE 1-1 (0-0)
0-1 Kees Luijckx (82)
1-1 Gustav Marcussen (86)
Dommer: Jens Maae
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK) – 9. Lasse Fosgaard, 30. Hallgrímur Jónasson, 24. Thomas Sørensen (c), 17. Casper Højer Nielsen – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 21. David Boysen (<-> Gustav Marcussen (63)), 22. Bror Blume, 19. Kristoffer Larsen (<-> Oliver Kjærgaard (89)) – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 18. Kevin Tshiembe, 32. Simon Møller Vollesen, 33. Emilio Stuberg Simonsen
Advarsler:
Martin Ørnskov, David Boysen – Lyngby Boldklub