Lyngbys ni mand tabte til lokalrivalerne

FOTO: fodboldbilleder.dk

Et tidligt rødt kort kostede dyrt for Lyngby, som tabte arvefjendeopgøret imod FC Nordsjælland med hele 4-1.
Det var kaldt til lokalderby på Lyngby Stadion, da FC Nordsjælland havde taget den korte tur fra Farum til Kongens Lyngby. Farum-klubben gik ind til kampen med selvtillid, efter at have vundet deres første tre kampe i sæsonen. De Kongeblå havde derimod tabte deres seneste to optrædener i Superligaen og var få dage forinden også røget ud af Europa League-kvalifikationen. Men Lyngby-spillerne havde til gengæld fordel af et veloplagt hjemmepublikum.
Der var tydeligt at mærke, at der var mere end bare tre point på spil. Inden for opgørets første fem minutter havde der allerede været flere glidende tacklinger og hårdtslående nærkampe.
Det var fuld fart over feltet fra første fløjt. Der gik derfor heller ikke længe før kampens første mål kom. Lyngby kombinerede flot efter et hjørnespark. Lasse Fosgaard blev sendt i dybden, og han lagde et skarpt indlæg til Martin Ørnskov, der headede på mål. Runar Alex Runarsson klarede flot det forsøg, men da Hallgrimur Jonasson var første mand over returen, var der intet at gøre for målmanden. 1-0 til De Kongeblå.
Lyngby fik to muligheder kort efter for udbygge føringen. Først driblede Jeppe Kjær sig fri i feltet, men afslutningen gik forbi målet. Kort efter var han igen på spil, da han pressede FC Nordsjælland-keeperen, men ind kom bolden ikke. FC Nordsjælland fik også en stor mulighed efter 10 minutters spil, da dommeren, Jørgen Daugbjerg Burchardt, fløjtede frispark tæt på feltet, men Farum-kreatøren, Emiliano Marcondes, sparkede forbi målet i den situation.
Det gjorde Ernest Assante til gengæld ikke kort efter. Bolden havnede lidt tilfældigt hos ghaneseren, men fra tæt afstand sparkede han den sikkert i mål. 1-1 og en hektisk åbning på fodboldkampen. FC Nordsjælland fik herefter mere fat i kampen og kom frem til nogle halve chancer, men midtvejs inde i første halvleg var stillingen fortsat 1-1.
Lyngby-spillerne virkede i perioder slidte ovenpå deres tætte kampprogram. I lange sekvenser af første halvleg var meget af initiativet overladt til FC Nordsjælland. Det var derfor overraskende, at Lyngby fik en stor mulighed inden pausen, da Bror Blume blev spillet fri efter en omstilling. Den teknisk stærke offensivspiller sparkede dog over målet i situationen. Det gjorde Ernest Asante også i den anden ende kort før pausefløjtet. De to hold gik derfor i omklædningsrummet med stillingen 1-1.
FC Nordsjælland fik anden halvlegs første mulighed, da lynhurtige Ernest Asante blev sendt af sted i dybden, men Thomas Sørensen fra Lyngby kom flot tilbage og fik blokeret forsøget. De Kongeblå kom også frem til en mulighed, da Bror Blume lagde et indlæg til Lasse Fosgaard. Bolden blev dog lidt for høj til, at kantspilleren kunne kontrollere den.
Kort efter gik det galt i den anden ende for Lyngby. Emiliano Marcondes blev sendt alene mod mål. Oliver Lund fik kæmpet sig tilbage og satsede stort i sin tackling på kanten af feltet. Dommeren takserede det til et rødt kort. Emiliano Marcondes sparkede frisparket over mål, men for anden runde i træk kunne Lyngby-spillerne se frem til at spille næsten hele anden halvleg i undertal. En stor udfordring for David Nielsens hårdtprøvede mandskab.
Det gik heller ikke godt længe. Midtbanespilleren Mathias Jensen afsluttede fra distancen. Mikkel Andersen i Lyngby-målet kunne ikke holde den bold. Det var derfor ingen sag for Emiliano Marcondes at bringe FC Nordsjælland 2-1 på returen.
De Kongeblå var meget tæt på at udligne den føring kort efter. Bror Blume sparkede et frispark mod mål, som Jeppe Kjær var tæt på at heade i kassen. Efterfølgende var der klumpspil omkring Runar Alex Runarssons mål. Bolden dansede flere gange tæt på stregen, men ind kom den ikke.
Det gjorde den til gengæld i den anden ende kort efter. Lyngby fik ikke afværget en situation ordentligt. Mathias Jensen tog et par træk uden for feltet, og denne gang behøvede FC Nordsjælland ingen retur for at score. Den unge midtbanespiller sparkede den nemlig hårdt ind uden for Mikkel Andersens rækkevide. 3-1 til Farum-klubben og kampen virkede lukket. Personlige fejl kostede dyrt for Lyngby.
De teknisk stærke spillere fra FC Nordsjælland virkede til at nyde situationen. De havde god plads på banen, og var sikkert på vej mod deres fjerde sejr ud af ligeså mange mulige. Kort før slutfløjtet gik det helt galt for De Kongeblå. Michael Lumb begik en forseelse omkring feltet. Dommeren pegede på plettet, og gav tilmed Michael Lumb advarsel nummer to. Ernest Asante sparkede sikkert bolden i nettet. Lyngby sluttede dermed kampen nede 1-4 og med ni mand på banen.
 Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Nordsjælland 1-1 (1-4)
1-0 Hallgrimur Jonasson (8)
1-1 Ernest Asante (15)
1-2 Emiliano Marcondes (59)
1-3 Mathias Jensen (67)
1-4 Ernest Asante (87)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK), 48. Oliver Lund, 30. Hallgrimur Jonasson, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørsskov, 7. Jesper Christjansen (<-> 28. Oliver Kjærgaard (72)) – 9. Lasse Fosgaard, 6. Mathias Hebo (<-> 21. David Katz Boysen (61)), 22. Bror Blume (<->19. Kristoffer Larsen (67)) – Jeppe Kjær
Ikke benyttet: 40. Oskar Snorre (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 17. Casper Højer Nielsen, 18. Kevin Tshiembe
Advarsler:
Michael Lumb – Lyngby Boldklub