Russiske favoritter blev endestationen for Lyngby

FOTO: fodboldbilleder.dk

To hurtige mål af FC Krasnodar sendte Lyngby ud af Europa League-kvalifikationen. De Kongeblå kæmpede bragt, men måtte erkende, at FC Krasnodar var for stor en mundfuld
Lyngby Boldklub stod over for en af klubbens største kampe i nyere tid, da russiske FC Krasnodar gæstede Lundtoftevej i den anden kamp af Europa League-kvalifikationens tredje runde. Alt var åbent inden kampstart. Russerne vandt nemlig den første kamp 2-1, hvilket betød, at Lyngby-spillerne ”bare” skulle vinde 1-0 på hjemmebanen for at avancere til den sidste kvalifikationsrunde inden gruppespillet. Det ville dog være noget af en sensation, hvis De Kongeblå kunne slå de storsatsende russiske favoritter ud af turneringen. I timerne op til kampen var regnen faldet tæt over Kongens Lyngby. Det betød, at spillerne startede kampen på en sjask våd bane. Det satte sit præg på kampens indledning, der bød på mange boldtab og nervøst spil.
Russerne virkede meget fokuserede og forsøgte fra begyndelsen af opgøret at presse Lyngby-spillerne. Det gav et par halve skudchancer i de første minutter af kampen. Det virkede som om, at De Kongeblå havde svært ved at leve op til den fine præstation, de leverede i Rusland. Efter otte minutter gik det også galt for David Nielsens mandskab. Efter en dødbold fik Mauricio Pereyra fra FC Krasnodar kæmpet sig fri i feltet, og han bragte sikkert russerne på kurs mod videre avancement.
Lyngby skulle nu op at score to mål for at sikre forlænget spilletid. En meget vanskelig opgave for sidste sæsons overraskende bronzevindere. Lyngby-spillerne viste dog stort format efter at have indkasseret den tidlige scoring. De fik mere fat i bolden og kom også et par gange frem til situationer, der kunne være blevet farlige. Det virkede dog som en meget vanskelig mission mod et opsat Krasnodar-mandskab, der flere gange satte Mikkel Andersen i Lyngby-målet på prøve.
Halvvejs inde i første halvleg gik Lyngbys opgave dog fra svær til næsten umulig. Kampens rumænske dommer dømte et frispark til russerne på kanten af feltet. Den sparkede en oplagt Mauricio Pereyra flot i kassen og sendte russerne et meget stort skridt i retning af videre avancement med sin anden scoring i kampen. Lyngby-spillerne skulle nu score hele fire gange mod favoritterne, hvis de skulle bringe sig videre i turneringen.
Det stoppede dog ikke De Kongeblå fra at fortsætte med at spille deres chance. Og kort efter at have indkasseret 0-2-scoringen, bragte de sig et skridt tættere på miraklet. David Boysen udfordrede fremragende i banens højre side. Efter at have sat sin direkte markering, spillede han den tilbage til Mikkel Rygaard, der uden problemer reducerede for De Kongeblå. Lyngby-spillerne skulle dog bruge tre scoringer mere, hvis de skulle videre i turneringen.
Opgaven virkede fortsat meget vanskelig, men Lyngby-spillere kæmpede deres chance. De kom dog ikke frem til flere åbne muligheder, inden at de to hold gik til pause.
De Kongeblå gik altså ud fra pausen med det udgangspunkt, at de skulle score tre mål uden at indkassere. Anden halvleg startede derfor også med fart over feltet. Krasnodar fik en mulighed på en omstilling og Jeppe Kjær testede Andre Sinitsin i Krasnodar-målet. 10 minutter inde i anden halvleg var stillingen dog fortsat 2-1 til russerne, som virkede godt tilfredse med kampbilledet.
Lyngby spillede sig frem til flere fine muligheder, men med 25 minutter igen var stillingen uændret, og timeglasset var ved at løbe ud for de hårdt kæmpende Lyngby-spillere. Russerne bød sig også til i den anden ende på omstillinger. Med 20 minutter tilbage klarede Mikkel Andersen en stor dobbelt-chance til Christian Ramirez. Lyngby-målmanden holdt dermed liv i det spinkle håb om et stort mirakel.
Selv de største Lyngby-optimister fik dog slukket håbet om en sensation, da FC Krasnodar bragte sig foran 3-1 på straffe med et minut tilbage af den ordinære spilletid.
En flot Europæisk-kampagne af De Kongeblå er dermed forbi. Men Lyngby Boldklub kan forlade turneringen med æren i behold efter flere flotte kampe.

Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Krasnodar (1-3) (1-2) – Samlet stilling: 2-5
1-0 Mauricio Pereyra (8)
2-0 Mauricio Pereyra (21)
1-2 Mikkel Rygaard (27)
1-3 Pavel Mamaev (89)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK), 48. Oliver Lund, 2. Thomas Guldborg Christensen, 24. Thomas Sørensen (c) (<-> 18. Kevin Tshiembe (80)), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume (<-> 19. Kristoffer Larsen (58)), 10. Mikkel Rygaard (<-> 27. Kim Ojo (72)), 21. David Katz Boyzen – 15. Jeppe Kjær
Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 6. Mathias Hebo, 9. Lasse Fosgaard, 17. Casper Højer Nielsen
Advarsler:
Jeppe Kjær, Mikkel Rygaard – Lyngby Boldklub